Plug & Pay: inzicht in de cijfers (+ betekenis)

Je start met het verkopen via Plug and Pay, hebt de eerste abonnementen verkocht en duikt in de data. Nu kom je verschillende cijfers tegen: je hebt producten, bestellingen, abonnementen en ook binnen deze categorieën weer verschillen. Om een goed inzicht te verkrijgen in de verkopen en de resultaten in Plug & Pay te meten, is het handig om de cijfers eens goed onder elkaar te zetten. 

Het Plug & Pay dashboard

Het dashboard van Plug & Pay geeft een overzicht van de producten en abonnementen die je hebt verkocht via een checkout van Plug & Pay. 

Voorbeeld van het Dashboard in Plug & Pay

Op het dashboard vind je de volgende informatie terug:
  • Vandaag: de omzet die vandaag is behaald. Hierbij worden bestelling met de status ‘betaald’ of ‘in afwachting’ meegerekend. Heb jij een creditfactuur of onbetaalde factuur? Dan wordt deze omzet hierin niet meegerekend. Omzet wordt altijd excl. btw getoond.
  • Deze maand vs. zelfde dag vorige maand: de omzet van alle bestellingen van deze maand tot en met vandaag en de groei tov vorige maand. Ook hierbij worden bestelling met de status ‘betaald’ of ‘in afwachting’ meegerekend.
  • Abonnementen vs. maand geleden: Dit zijn het aantal abonnementen met de status ‘actief’. Heb jij gekozen voor een ‘afwijkende eerste periode’? Dan is de status van een abonnement niet ‘actief’ maar ‘trial’ en wordt deze niet meegerekend bij de actieve abonnementen.
  • Verwachte incasso’s deze periode: Dit is de verwachte (lees: geplande) omzet vanuit abonnementen en termijnbetalingen gedurende de ingestelde periode.
  • Doorlopende omzet: Dit is de gemiddelde maandomzet. Betalingen uit kwartaalabonnementen, jaarabonnementen en jaarbetalingen worden hierin ook teruggerekend naar een maandomzet. Eenmalige omzet wordt hierin niet meegenomen.
  • Omzet per product: hier vind je de totale omzet per product (of abonnement) in de geselecteerde periode. In het geval van abonnementen kun je met je muis boven het aantal keren dat het product is verkocht hangen om te zien welk percentage uit verlengingen komt en welk gedeelte uit nieuwe omzet.
  • Gemiddelde maandomzet abonnementen: hier vind je terug welke omzet er gemiddeld per maand wordt behaald uit het aantal actieve abonnementen. Dit aantal komt overeen met het aantal abonnementen bij de statistiek: ‘Abonnementen vs. maand geleden’.
Voorbeeld omzet per product Plug & Pay

Bestellingen in Plug & Pay

Bij de categorie bestellingen vind je zowel nieuwe bestellingen als de recurring bestellingen van abonnementen en termijnbetalingen. Je kunt hier verschillende filters gebruiken om tot de data te komen die je nodig hebt. 

Filters instellen voor bestellingen in Plug & Pay

De status van een bestelling in Plug & Pay

Bij de status geef je aan wat de status is van een bestelling: betaald, onbetaald, incasso gestart, creditfactuur, gecrediteerd of gestorneerd. Wat voor verwarring kan zorgen zijn de volgende twee punten:
  • Met de status ‘incasso gestart’ wordt een SEPA-incasso bedoeld: een betaling middels automatische incasso die in het overzicht van bestellingen wordt getoond als ‘In afwachting’. De betaling is dus eigenlijk nog onbetaald. Doordat het een automatische incasso betreft wordt hier gebruik gemaakt van een losse status.
  • De status ‘gestorneerd’ betekent ook dat de bestelling nog onbetaald is. Dit betreft een automatische incasso die niet is geaccepteerd of door de klant is teruggedraaid.

Een productgroep aanmaken in Plug & Pay

> Met behulp van productgroepen in Plug & Pay kan je filteren binnen de bestellingen, abonnementen en de statistieken. Grote kans dat een jaarabonnement een hogere retentie heeft dan een maandabonnement: deze statistieken wil je dus kunnen scheiden. Je kunt hier ook verschil aanbrengen in type producten zoals bijvoorbeeld online trainingen, fysieke producten en consultancy. Deze productgroepen maak je aan bij het product zelf. Je gaat dus in Plug & Pay naar Producten > Algemeen > Productgroep.

Het type bestelling in Plug & Pay

Naast de status van een bestelling heb je ook een ‘type’ bestelling waarmee je kunt filteren. Zo filter je hier bijvoorbeeld op abonnement incasso’s of nieuwe bestellingen waarmee je bepaald of een bestelling een renewal van een abonnement is of juist een nieuw abonnement en daarmee de eerste order.
  • Nieuwe bestellingen: de eerste bestelling van een abonnement of een eenmalig product.
  • Abonnement incasso’s: een renewal van een abonnement.
  • Termijnbetalingen: een product welke wordt betaald in termijnen.
  • Met kassakoopje: een order waarbij ook het kassakoopje aangeschaft is.
  • One-click upsells: een order waarbij gebruik is gemaakt van de one-click upsell.

Abonnementen binnen Plug & Pay

Net als bij de bestellingen kan je ook goed filteren op de status van een abonnement. De belangrijkste filter is het filteren op de status van een abonnement. Er zijn 5 statussen binnen Plug & Pay die een abonnement kan hebben.
  • Trials: aantal actieve abonnementen met een aangepaste eerste periode ofwel; proefperiode.
  • Actief: een actief abonnement
  • Inactief: abonnementen waarbij de 1e betaling nog op onbetaald staat (en daarom het abonnement nooit actief is geworden). Vaak omdat iemand de betaling niet goed afrondt.
  • Opgezegd: Opgezegd maar nog actief. Je ziet ook de datum waarop het abonnement verloopt (en status 'geëindigd' krijgt) erbij staan.
  • Geëindigd: een inactief abonnement wat wel betaalde orders heeft gehad (dus iemand heeft een abonnement gehad, heeft opgezegd en is nu afgelopen)

Statistieken binnen Plug & Pay

Binnen de statistieken van Plug & Pay vind je het verloop van jouw omzet, het verloop van actieve abonnementen en de retentie van jouw abonnementen. Bij alle statistieken kun je ook weer filteren op de aangemaakte productgroepen.

Actieve abonnementen

Belangrijk is om te onthouden dat bij het aantal actieve abonnementen in Plug & Pay wordt gekeken naar het aantal ‘actieve’ abonnementen. Heeft een product de status ‘Trials’, ‘Inactief’, ‘Opgezegd’ of ‘Geëindigd’ dan wordt deze niet meegenomen in de actieve abonnementen terwijl deze dus nog wel ‘actief’ kunnen zijn.

Bij deze statistieken betekent een opzegging dat een account de status ‘Inactief’, ‘Opgezegd’ of ‘Geëindigd’ heeft gekregen. Een abonnement is dus nog niet per definitie afgesloten maar al wel opgezegd.

In het geval van een ‘Trial’ zal deze als actief abonnement worden meegerekend nadat de eerste ‘afwijkende periode’ is verlopen.

Retentie

De retentie laat zien hoeveel accounts er nog actief zijn een x aantal maanden na de eerste betaling. 

Hierbij wordt de retentie aangegeven in percentages op basis van het aantal nieuwe accounts in een maand. In het overzicht van de retentie statistieken vind je de maand waarin de leden lid zijn geworden, het aantal nieuwe leden en de retentie na een x aantal maanden.

Belangrijk is dat je minimaal 1 maand wacht met het kijken naar deze statistieken. Stel dat je kijkt op 3 september naar de nieuwe leden van 20 augustus, dan hebben leden nog geen maand de tijd gehad om hun opzegging door te voeren. Het beste is dus om op 1 september te kijken naar de statistieken van juli zodat alle data maximaal is verwerkt.

Voorbeeld van statistieken binnen Plug & Pay

Veelgestelde vragen over de Plug & Pay statistieken

Hoeveel opzeggingen hebben er plaatsgevonden in de afgelopen maand?

Ga naar ‘Statistieken’ > ‘Actief’ > Selecteer de juiste periode.

Hoeveel abonnementen zijn er nu actief?

Ga naar ‘Dashboard’ > Abonnementen

Hoeveel trials zijn er nu actief?

Ga naar ‘Abonnementen’, kies voor de ‘Status’, ‘Trials’. Let wel op: de trials die al zijn beëindigd per einde van de periode vallen weg in dit overzicht. Deze hebben namelijk de status ‘Opgezegd’.

Hoeveel nieuwe abonnementen zijn er nu geactiveerd?

Ga naar ‘Bestellingen’, selecteer de juiste periode, kies het ‘Type’, ‘Nieuwe bestellingen’ en de ‘Status’, ‘Betaald’.