arrow_drop_up arrow_drop_down
10 september 2020 

Free + Shipping Marketingfunnel: Gratis Marketingboek

Het ‘geheim’ van een effectieve marketingcampagne is om een patroon te doorbreken. Een echt uniek aanbod te doen. Een ‘free + shipping’ marketingfunnel is zo’n campagne die niet vaak wordt ingezet. In samenwerking met Tonny Loorbach, Martijn van Tongeren & Youri Meuleman zetten wij deze strategie in met daarbij de bijbehorende resultaten.

De fysieke boeken: ‘Doe mij maar klanten!‘ & ‘De Online Marketing Tornado‘ worden gratis weggegeven. Je betaalt alleen de verzend- & verwerkingskosten. De verzend- & verwerkingskosten verschillen iets per boek maar liggen in alle gevallen onder de 10 euro. Een gratis boek, dat is nog eens een uniek aanbod.

Deze auteurs zijn natuurlijk niet gek. Tijdens deze strategie draait het niet om de omzet vanuit het boek. Alle drie de auteurs hebben een bedrijf naast het uitgeven van zo’n ‘free + shipping’ boek. In dit artikel neem ik je mee in de strategie van Youri Meuleman, auteur van ‘Doe mij maar klanten!’.

Voorafgaand aan de boeklancering

Een boek schrijven, het klinkt als een flink karwei. Toen het idee werd geboren om een boek te schrijven had ik geen idee hoe lang dit zou duren. Ik startte met het opschrijven van alle ideeën en onderwerpen die ik kon bedenken rondom online marketing en marketingfunnels. Eenmaal opgeschreven kon ik de woorden gaan groeperen en ontstonden er hoofdstukken en tussenkoppen.  Iedere week nam ik een uurtje of 3-4 om te schrijven en na 4 maanden lag daar het script van mijn boek.

Tijdens het schrijven van het boek lanceerde een aantal andere ondernemers ook hun boek op managementboek.nl, daarmee wisten zij een bestseller te scoren. De gedachtegang die ik had was om juist een nieuwe doelgroep aan te spreken met het boek, hoe tof zou het zijn om daar dan ook een bestseller mee te scoren? Marketing snap ik wel, dat moet dan toch lukken?

Toen ik in Zuid-Afrika op vakantie was en van de vormgever het complete boek ontving, klaar om naar de drukker te sturen, bedacht ik mijzelf dat ik ook binnen 3 weken jarig was. Het concept van een gratis boek zoals Russel Brunson, auteur van Dotcom Secrets, Expert Secrets & Traffic Secrets, met zijn boeken doet, schoot door mijn hoofd. Eigenlijk is dat nog veel leuker, in Nederland kende ik niemand die dit deed.

Na een nachtje slapen wist ik het zeker. Ik zou mijn boek inzetten voor een Free + Shipping marketingfunnel. Ik had niet veel meer verkopen dan een paar honderd exemplaren verwacht. Tot mijn verbazing verkocht ik tijdens de eerste twee weken van de lancering meer dan 1.600 boeken! Kippenvel momentje!

Nu ik wist dat deze marketingfunnel werkte, werd het tijd om de massa te bereiken met deze Free + Shipping marketingfunnel. Tijd om te adverteren op Facebook. Daarvoor is het natuurlijk wel noodzakelijk om een marge te maken op een verkoop. Dit lukte door het werken met een kassakoopje, one-click upsell en een kwalitatieve marketingfunnel na aanschaf van het boek. Leuk feitje: Inmiddels zijn er al meer dan 18.000 exemplaren van mijn boek verkocht!

Maar Youri, hoe ziet die funnel er dan uit en waarom geef je het boek gratis weg?

[TEMPLATE] Free + Shipping Marketingfunnel

De kracht van deze marketingfunnel zit ‘m in de opvolging na aankoop van het boek. Door continu te kijken naar wat de volgende stap zou zijn voor mijn doelgroep kan ik hen maximaal helpen. Het boek, dat dient als kennismaking. Een soort visitekaartje. Na het lezen van het boek weet je precies waarbij ik je kan helpen en wat je aan mij hebt.

Free + Shipping Marketingfunnel

Stap 1: Het aanvragen van het boek (optinpagina)

Om gebruik te maken van het aanbod, en deel te nemen aan deze boeklancering, hoef je niet direct alle adresgegevens in te vullen en de betaling te verrichten. Je hoeft alleen je naam- en e-mailadres even in te vullen. Dit doen wij met twee redenen:

  1. Veel velden en een betaling moeten verrichten verlaagt het conversiepercentage van een betaalpagina.
  2. Door enkel om de naam- en het e-mailadres te vragen zijn wij in staat om een cart abandoned funnel te starten voor de winkelwagen-verlaters.

Na het invullen van je naam- en e-mailadres kom je natuurlijk wel in het afrekenproces terecht, jouw adresgegevens en betaling heb ik wel nodig om het boek te kunnen versturen.

Rond je de betaling niet direct af, dan ontvang je een mail dat het boek nog voor je klaarligt. Wordt de bestelling vervolgens als nog niet afgerond, dan is de kans groot dat een klant mogelijk vragen, twijfels of bezwaren heeft die wij nog kunnen wegnemen. Zo worden er vragen beantwoord, reacties gedeeld en mogelijke bezwaren weggenomen in deze funnel.

Optinpagina boek: Doe mij maar klanten!

Stap 2: Het Kassakoopje (betaalpagina)

Tijdens het afrekenen kan er gebruik worden gemaakt van een kassakoopje, vergelijkbaar met een pakje kauwgom of reep chocolade bij de supermarkt. Met één klik op de knop kun je een online trainingsprogramma toevoegen aan je bestelling. Dit trainingsprogramma ‘Killer Productlanceringen’ helpt klanten met het versturen van effectieve e-mailcampagnes. Het voordeel hiervan is dat de klant de strategie direct kan implementeren in zijn of haar business en hiermee resultaat kan behalen. Dit zorgt direct voor een positieve ervaring met mij als persoon.

Dit kassakoopje kun je dus direct toevoegen aan jouw bestelling voor 27 euro extra. Uit de statistieken blijkt dat 10,4% van de boekkopers ook gebruik maakte van het kassakoopje. Hierdoor steeg de gemiddelde orderwaarde van 7,29 (excl. btw) naar 10,10 euro. Toch weer 2,81 euro aan extra marge, meer marge om te kunnen adverteren op Facebook. De drukkosten zijn nu ook terugverdiend!

Kassakoopje: Plug & Pay

Stap 3: De upsell

Nadat een bestelling voor het boek is geplaatst is één ding zeker. Iemand heeft een boek ‘Doe mij maar klanten!’ aangeschaft. Grote kans dat die persoon op zoek is naar meer klanten. Met mijn specialisatie in marketingfunnels en adverteren op Facebook kan ik het dan natuurlijk niet laten om een onweerstaanbaar aanbod te doen voor mijn complete Facebookcursus, de ‘Facebook Marketing Bootcamp’. Per e-mail sturen we je een aanmeld-URL zodat je deel kunt nemen aan dit trainingsprogramma voor slechts 67 euro. Opvallend is dat nog eens 9,6% van de kopers van het boek ook de Facebook Marketing Bootcamp aanschaft. Een win-win situatie. Ik ben er van overtuigd dat ik ondernemers kan helpen bij hun Facebookstrategie en tegelijkertijd voeg ik nog eens 6,43 euro toe aan de gemiddelde klantwaarde waardoor ik mijn advertenties op Facebook verder kan opschalen.

Upsell: Facebook Marketing Bootcamp

Stap 4: De marketingfunnel

Natuurlijk gaat de boeklancering en de marketingfunnel na aanschaf van het boek niet alleen over het laten doen van meer aankopen. Mijn doel van de marketingfunnel na aanschaf van het boek is om een zo positief mogelijke ervaring te creëren. Want wat gebeurt er vaak als iemand een boek koopt? Juist, die verdwijnt in de boekenkast.

Het boek bestaat uit 8 hoofdstukken. Om te voorkomen dat het boek verdwijnt in de boekenkast gebruiken we de marketingfunnel om het boek samen te lezen. Gedurende acht weken ontvang je wekelijks een korte samenvatting en een opdracht, van een hoofdstuk, per e-mail. Op deze manier stimuleren wij om enerzijds het boek te lezen en anderzijds creëren we veel extra waarde gedurende deze acht weken.

Marketingfunnel Traffic Leaders

Stap 5: Strategiegesprek

Naast dat ik mijzelf nu auteur mag noemen van het boek ‘Doe mij maar klanten!’, ben ik eigenaar van OVA.nl, MailBlue & Traffic Leaders. In het kort:

OVA B.V.: E-learning programma’s aan op het gebied van online marketing.
MailBlue B.V.: E-mailmarketing software voor maken van marketingfunnels.
Traffic Leaders B.V.: Online Marketingbureau waarbij je jouw online marketing kunt uitbesteden.

Dit betekent dat ik niet mijn brood hoef te verdienen met het boek. Wel is het interessant om te bekijken waarom een klant mijn boek heeft aangeschaft. De klant is op zoek naar meer klanten, daar gaat mijn boek over. Ook is het boek direct een kennismaking met mij en de bedrijven waarbij ik in het bestuur zit.

De kans is aanwezig dat de klant, na het lezen van het boek, mogelijk een samenwerking wilt aangaan voor een e-learning programma of het uitbesteden van zijn of haar online marketing activiteiten. Na het lezen van het boek wordt er daarom contact opgenomen door een coach uit ons team via SalesPassie. Deze coach gaat het gesprek aan (indien gewenst) en kijkt of er mogelijk een match is met één van de bedrijven. Is deze match er? Dan wordt er een passend aanbod gedaan. Is deze match er niet? Dan hebben we een leuk gesprek gehad waarna de klant ophangt met concrete tips, adviezen en inzichten.

Stap 6: De Bucket (mailinglijst)

Zijn we op dit moment geen match voor een intensievere samenwerking? Geen probleem! Wij onderhouden het contact met jou als klant middels onze mailinglijst en nieuwsbrief. Ik geloof in het bouwen van lange termijn relaties. Zijn we nu nog geen match, dan kan dit nog komen. Ik kan het mij niet voorstellen maar er is zelfs een mogelijkheid dat we ook in de toekomst niet matchen. Dan wil ik je in elk geval een positieve ervaring meegeven & concrete tips om jouw bedrijf mee te laten groeien. Wie weet raad je mijn boek dan zelfs nog wel aan, aan een collega-ondernemer.

Adverteren op Facebook

Een Free + Shipping marketingfunnel leent zich perfect voor het adverteren op Facebook. Het komt niet vaak voor dat een boek gratis wordt aangeboden en dat zie je direct in de kosten per klik en kosten per aankoop. De eerste advertentie die wij opstartte presteerde voor 2,95 euro per aankoop. Met behulp van het kassakoopje, de upsell en het strategiegesprek verdienen we deze advertentiekosten direct al terug.

Ben je eraan toe op te gaan opschalen? Dan is het ‘normaal’ dat de advertentiekosten ook toenemen. Zo zie je dat wij na het verkopen van bijna 6.000 boeken via Facebook ruim 1,5x zoveel betalen per aankoop. Met een kosten per aankoop van 4,76 euro ben ik nog altijd erg tevreden.

Advertentieresultaten: Free + Shipping
Over de schrijver
Youri Meuleman is eigenaar en oprichter van Traffic Leaders B.V. Samen met het team van online marketing specialisten helpt hij ondernemers op dagelijkse basis met het laten groeien van hun onderneming door middel van online adverteren en het inrichten van effectieve marketingfunnels.
Reactie plaatsen

Ben jij klaar voor meer leads en meer klanten?

Ben jij die gedreven ondernemer die meer uit zijn of haar business wil halen? Mogen wij jou helpen groeien? Dan maken wij graag kennis met jou!