Marketingfunnel Optimaliseren? Zo verbeter je jouw funnel!

Na je uren te hebben ingelezen in marketingfunnels en hebben zitten zweten op jouw gloednieuwe funnel, besluit je dat hij klaar is om gepubliceerd te worden. Je slaat je laatste wijzigingen op en activeert de funnel. De volgende dag kijk je naar de eerste cijfers, zijn deze goed? Slecht? Je weet het niet. Hoe ga je jouw marketingfunnel optimaliseren?

Tijd om inzicht te krijgen in de cijfers en aan de slag te gaan met het optimaliseren van de marketingfunnel. Iedere funnel heeft een andere doelstelling. Natuurlijk, uiteindelijk willen we allemaal meer verkopen behalen, maar bedenk je goed bij iedere mail die je stuurt en iedere funnel die je maakt; wat is nu de doelstelling?

Een mail waarin je naar een blogartikel verwijst zal logischerwijs minder opleveren dan een verkoopmail. Daarvoor hoef je niet naar de cijfers te kijken.

Breng je marketingfunnel in kaart

Voordat we een funnel kunnen optimaliseren is het van belang om je marketingfunnel in kaart te brengen. Wat zijn de verschillende stappen waar een potentiële klant doorheen loopt?

Dan bedoel ik niet van bezoeker naar lead naar klant naar fan naar ambassadeur maar de concrete stappen die iemand zet. Je wilt ieder mogelijke touchpoint inzichtelijk maken om zo te kunnen oordelen waar jij jouw funnel kunt optimaliseren.

Wat is een sales funnel?

Fase 1: van onbekende naar bezoeker

In de eerste fase van ‘onbekende’ naar een bezoeker zetten we marketingkanalen in. Dit kunnen kanalen zijn zoals jouw website, waar je door middel van content marketing nieuwe bezoekers uit de zoekmachines sleept. Misschien adverteer je wel? Zo kun je adverteren op Facebook, Google, Instagram, Pinterest, LinkedIn en nog tientallen andere kanalen.

Het optimaliseren van jouw marketingfunnel begint bij het krijgen van die bezoeker. De vindbaarheid in de zoekmachines of die allereerste advertentie is het eerste contactmoment welke jij hebt met de potentiële klant. Wat valt hieraan te optimaliseren?

Content Marketing Strategie:

  • je kunt meer artikelen schrijven zodat je op nog meer zoektermen gevonden wordt in de zoekmachines.
  • je kunt de meta titel aanpassen van een artikel, dit is de titel die Google bijvoorbeeld toont in de zoekresultaten. Door het verbeteren van de meta titel, verhoog je de click-through-rate en daarmee het aantal bezoekers naar jouw landingspagina.

Jouw advertentiestrategie:

  • kun je de click-through-rate verhogen door het aanpassen van het gebruikte beeldmateriaal?
  • kun je de advertentieteksten of kopteksten verder verbeteren?
  • kun je de CPM (kosten per 1000 weergaven) verlagen door bijvoorbeeld andere doelgroepen toe te voegen aan jouw campagnes?

In de allereerste fase wil je dus meer bezoekers krijgen tegen een lagere prijs, zodat je meer verkeer krijgt naar je website. Omdat dit de eerste fase is van jouw marketingfunnel, zie je nu dat er meer data stroomt door jouw gehele marketingfunnel.

Fase 2: van bezoeker naar lead

Welke touchpoints zijn er om van een bezoeker een lead te maken? Adverteer jij direct naar een aanmeldpagina voor de mailinglijst of komt een bezoeker bijvoorbeeld binnen op een blogartikel?

In het geval van een blogartikel:

  • Wanneer een bezoeker op een blogartikel land, hoe kan deze bezoeker zich dan vervolgens aanmelden voor de mailinglijst. Kun je dit makkelijker maken?
  • Je kunt in de blogartikelen bijvoorbeeld links plaatsen naar een weggever, gebruikmaken van de sidebar van de website of een exit-popup.
  • Of misschien maak je wel gebruik van een retargeting advertentie op Facebook om jouw bezoekers te heractiveren nadat zij jouw blogartikel hebben gelezen.

Je wilt het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om bij de aanmeldpagina terecht te komen en zich aan te melden voor jouw mailinglijst.

In het geval van e-commerce:

Afhankelijk van de branche waarin je opereert kan het zijn dat het werken met een weggever niet voor jou effectief is. Een belangrijke trigger voor e-commerce bedrijven is bijvoorbeeld het verlaten van een winkelmandje. Of het toepassen van dynamische retargeting op Facebook om de verdere interesse op te wekken bij de klant.

In het geval van direct response advertising:

Adverteer je direct naar de optinpagina dan is het van belang dat je de cijfers van deze pagina inzichtelijk maakt. Hoe presteert de huidige pagina? Kun je het percentage inschrijvingen verhogen door te werken met een andere weggever, het beeldmateriaal aan te passen of krachtigere marketingteksten te schrijven?

De optinpagina is een pagina die vaak wordt onderschat. Dit is een mega-belangrijke pagina, want iedere % die je hieraan kunt verbeteren levert meer inschrijvingen op voor je marketingfunnel. Stel je kunt de conversieratio verbeteren van 15% naar 30%, dan is dit niet een verbetering van 15% maar een verdubbeling van de leads die in jouw marketingfunnel terecht komen.

Fase 3: van lead naar betalende klant

De derde fase is vaak de fase die wordt gezien als het optimaliseren van de marketingfunnel. Nu je een bezoeker hebt getriggert naar een lead (leadgeneratie), is het aan jou om deze lead ook daadwerkelijk te converteren naar een betalende klant.

Wederom is hier de vraag aan jou, welke stappen of touchpoints zijn er gedurende dit traject?

Wil je je online marketing uitbesteden bij Traffic Leaders? Dan ziet dit er – in het kort – als volgt uit:

  1. Bezoeker vult leadformulier in en wordt doorgestuurd naar een pagina om een telefonsiche afspraak in te plannen (Calendly).
  2. Afspraak wordt wel of niet ingepland via Calendly.
  3. Lead ontvangt verschillende casestudies met resultaten behaald door Traffic Leaders.
  4. Online Marketing Specialist van Traffic Leaders belt de lead om de behoeftes te inventariseren.
  5. Online Marketing Specialist verstuurt offerte.
  6. Lead reageert wel of niet op de verzonden offerte.
  7. Lead wordt wel of niet een klant.

Het tweede punt kan direct een trigger zijn voor het optimaliseren van de marketingfunnel. Wordt de afspraak niet direct ingepland? Dan kan er bijvoorbeeld geautomatiseerd een reminder worden verzonden na 3 uur. Na 1 dag nog geen afspraak ingepland? Dan gaat er geautomatiseerd een mail uit naar onze online marketing specialist om de lead pro-actief, zonder afspraak, na te bellen.

Wordt er vervolgens een offerte verzonden zonder reactie? Ook dan kan er een automatische opvolging starten, incl. het inlichten van de online marketing specialist die heeft gesproken met de lead.

Wanneer een lead geen klant wordt, dan zullen we regelmatig resultaten en casestudies blijven delen. Iemand die vandaag geen klant wordt, kan morgen wellicht wel klant worden.

Wordt een lead wel klant? Dan gaan we aan de slag met de welkomstfunnel. Een funnel waarin we van een nieuwe klant een ware fan willen maken.

Veel voorkomende optimalisaties gedurende deze fase:

De open ratio van een e-mail – wanneer iemand een e-mail ontvangt dan is het nogal van belang dat diegene jouw e-mail opent. Zonder jouw e-mail te openen kan iemand natuurlijk ook niet klikken op een link of een aankoop doen op jouw verkooppagina.

E-mail Deliverability – een belangrijk onderdeel van het openen van een mail is om ervoor te zorgen dat jouw e-mail daadwerkelijk bij iemand in de mailbox binnenkomt. E-mailmarketing software zoals MailBlue neemt deze zorg voor jou uit handen. Je kunt natuurlijk ook je DKIM & SPF records instellen voor een nog betere deliverability.

De onderwerpregel – het enige doel van het onderwerp van de mailing is om mensen de mailing te laten openen. Want opent iemand jouw mail niet dan zal er ook geen klik of omzet volgen.

De klikratio – welk percentage van de mensen die jouw mailing opent, klikt ook daadwerkelijk op de link in de mail? Als iemand niet op de link klikt, kan diegene ook moeilijk overgaan tot een aankoop van jouw product.

De verkooppagina – het is van belang dat de verkooppagina de doelgroep aanspreekt. Dit is de pagina waar de lead uiteindelijk besluit om een aankoop te doen of niet.

De betaalpagina – tot slot hebben we de betaalpagina. De betaalpagina moet er in elk geval voor zorgen dat er geen nieuwe bezwaren worden opgelegd bij een klant. Je kunt hier nog wel de klantwaarde verhogen door het gebruiken van een kassakoopje of one-click upsell. Merk je dat leads afhaken op de betaalpagina? Dan is een abandoned cart funnel een mogelijke oplossing.

Door deze cijfers onder elkaar te zetten kun je aan de slag gaan met het testen binnen jouw marketingfunnel om er voor te zorgen dat je het maximale resultaat behaalt uit iedere lead.

Fase 4: van klant naar fan!

De klant is binnen, gefeliciteerd. Een glaasje champagne is op zijn plaats, maar daarna gaan we direct weer even terug aan het werk. Nadat iemand klant is geworden, willen we hen natuurlijk een geweldige ervaring meegeven. Niet alleen omdat je het eigenlijk verplicht bent, maar ook omdat je hiermee fans creëert.

Misschien ken je het idee van Kevin Kelly wel over ‘a 1000 true fans’. Door de beste klantervaring neer te zetten zal een klant je niet zomaar vergeten. Je kunt jouw productlijn verder uitbreiden en de klantwaarde verhogen. Een fan koopt immers vaker bij zijn favoriete merken.

In feite komt de vierde fase neer op het ‘underpomise, overdeliver’ principe. Zorg ervoor dat je de verwachtingen van een klant overtreft door ijzersterke support te leveren, je klant te leren kennen en te verrassen.

Stuur jij bijvoorbeeld wel eens een gepersonaliseerd kaartje, een unieke fles wijn of Tony Chocolonely reep met een handgeschreven kaartje op naar een klant? Zou jij dat snel vergeten?

Als het doel is om de klantwaarde te vergroten dan kun je deze acties ook meetbaar maken. Je kunt de cijfers naast elkaar leggen, wanneer je dit niet doet & wanneer je dit wel doet.

Fase 5: van fan naar ambassadeur

Goed bezig! Je hebt van je klant een fan gemaakt. Een fan voor het leven. Je kunt jouw fans ook om hulp vragen. Jouw fans hebben ook familie, vrienden en kennissen die wellicht ook geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Je kent het principe van ‘mond tot mond reclame’ wel. Maar ook op deze vorm van promotie heb je invloed. Niet iedereen denkt eraan om jou altijd, overal te benoemen. Natuurlijk is die speciale fles wijn met handgeschreven kaart echt wel het onderwerp van gesprek op de eerstvolgende verjaardag maar je kunt je fans en ambassadeurs aansporen om hun ervaring te verspreiden.

Je kunt dit heel zakelijk doen, met een affiliate marketing systeem. Of zoals Basic Fit dit bijvoorbeeld doet met kadootjes wanneer je iemand aanbrengt als nieuwe klant.

Maar ook heel persoonlijk. Simpelweg iemand vragen of diegene nog anderen kent die mogelijk baat hebben bij jouw product of dienst.

Inventarisatie: de cijfers van jouw marketingfunnel

Is jouw marketingfunnel eenmaal in kaart gebracht, dan is het tijd om de cijfers inzichtelijk te maken. Door de cijfers van jouw marketingfunnel inzichtelijk te maken kun je oordelen waar het laaghangende fruit zich bevindt. Wat kun jij aanpassen, wat direct een impact maakt op jouw gehele business?

Met onderstaand template ben je in staat om jouw cijfers te vergelijken met het gemiddelde van onze klanten. Je kunt dit template gebruiken als leidraad maar vergeet niet dat iedere branche anders kan presteren. Onderstaand template geeft een indicatie waar jij mogelijk jouw winst kunt behalen.

Optimaliseren Marketingfunnel

Dit template is zo opgesteld dat er wordt uitgegaan van het gebruik van een advertentie, waarvoor dus kosten worden gemaakt. Komen jouw bezoekers allemaal via een content marketing strategie? Dan kun je als kosten bijvoorbeeld het salaris van de tekstschrijver of content marketeer invullen.

Hoe vul je dit template in? Als voorbeeld, wij adverteren op Facebook. Hiervoor gebruiken wij een advertentiebudget van 50 euro. Het totale advertentiebudget is dus 50 euro en wij betalen 0,49 euro per klik.

De advertentie verwijst naar een landingspagina waarop je een weggever kunt downloaden. Van de gegenereerde bezoekers wordt de weggever door 45% gedownload. Dit betekent dat er 1,09 euro per download wordt betaalt aan Facebook.

Met 50 euro advertentiebudget betekent dit dat er 50 euro / 1,09 euro = 46 e-mailadressen worden verzameld. Gedurende de eerste funnel worden onze mails gemiddeld 60% geopend, en 35% van de openers klikken ook op de link naar de verkooppagina van ons front-end product met een orderwaarde van 67 euro excl. btw. Dit betekent dat wij 9,66 klikken hebben gekregen naar de verkooppagina.

Op deze verkooppagina wordt er een conversie behaalt ter hoogte van 9%. Ofwel 9 op de 100 bezoekers koopt ons product. Omgerekend zouden wij dan 57,47 euro per verkoop betalen. De waarde van deze 9,66 klikken zou op 58,29 euro uitkomen, ten opzichte van een marketingbudget van 50 euro. In dit geval is er een winst behaald van 8,29 euro.

Door de cijfers van jouw marketingfunnel naast deze cijfers te leggen, kun jij bekijken waar je meer winst kunt behalen met jouw marketingfunnel en welke onderdelen je moet optimaliseren.