arrow_drop_up arrow_drop_down
8 september 2020 

Sales funnel maken: meer bezoekers, leads & klanten met dit model! (+ templates)

Om het bedrijfsresultaat van jouw onderneming te vergroten zijn er een aantal factoren die je kunt beïnvloeden, namelijk: je kosten, het aantal klanten, de gemiddelde orderwaarde & de retentie van een klant. Een goede sales funnel helpt bij al deze factoren.

Niet iedere bezoeker is vandaag klaar om een aankoop te doen. Veel bezoekers zijn nog op zoek naar inspiratie, informatie of zitten nog in een vergelijkende fase. Aan de hand van het sales funnel model en krachtige voorbeelden neem ik je vandaag mee in hoe jij jouw eigen sales funnel kunt maken en deel ik een aantal sales funnel templates.

Een sales funnel voor jouw bedrijf helpt je:

  • inzicht te krijgen in de customer journey van jouw klant;
  • bezoekers te converteren naar betalende klanten;
  • processen te automatiseren en zo te besparen op kosten;
  • het Sales-CRM te vullen met waardevolle leads;
  • cross-selling en up-selling te automatiseren;
  • de lifetime value van een klant te verhogen.

 

Wat is een sales funnel?

Wat is een sales funnel?

Letterlijk vertaald is een sales funnel een verkooptrechter. Met een sales funnel help je een gebruiker telkens een stapje verder in het verkoopproces. Je sales funnel kun je ook je marketingfunnel of customer journey noemen. Je begeleidt jouw bezoeker naar het doen van een aankoop.

Daar blijft het niet bij. Je wilt niet alleen dat jouw bezoeker een aankoop bij je doet maar je wilt dat deze bezoeker fan wordt van jouw bedrijf en vaker dan eens een product aanschaft. Sterker nog, je wilt ervoor zorgen dat iemand niet alleen fan wordt, je wilt dat iemand een ambassadeur wordt van jouw bedrijf.

Een bedrijf kan meerdere funnels hebben. Iedere funnel heeft een ander doel. Zo kun je je leads kwalificeren, verkopen aan jouw mailinglijst, een relatie bouwen met jouw doelgroep of verkopen via e-mailmarketing. Simpel gezegd brengt een funnel jouw bezoeker van punt ‘A’ naar punt ‘B’.

 

Sales funnel templates

Natuurlijk kun je niet iemand inspireren, informeren, converteren en ook nog eens een ambassadeur maken van jouw bedrijf binnen één funnel. Hiervoor gebruik je verschillende funnels. Zo zijn er verschillende templates op het internet te vinden voor:

  • Cart abandoned funnels
  • Welkomstfunnels
  • Onboarding funnels
  • Cross-sell funnels
  • Upsell funnels
  • Lead magnet funnels
  • Lead Kwalificatie funnels
  • Promotie funnels

Zo maak je een sales funnel!

Even terug naar waarvoor je bij dit artikel terecht bent gekomen. De eerste, en meest voorkomende, sales funnel wordt gebruikt om een bezoeker te helpen in het beslissingstraject & gebruik te laten maken van jouw product of dienst.

Een sales funnel schrijf je altijd met de klant in gedachten. Wat is de eerstvolgende logische stap voor een klant? De drempel om een eerste contactmoment te creëren, die wil je zo klein mogelijk maken.

Stel je voor; je wilt een nieuwe laptop kopen. Dan kun je verschillende vragen hebben. ‘Is deze laptop wel geschikt voor mij?’, ‘Is dit bedrijf wel te vertrouwen?’, ‘Wat is de beste laptop op dit moment?’.

Door in te spelen op de vragen en mogelijke bezwaren die jouw doelgroep heeft verhoog je het aantal verkopen die je kunt realiseren vanuit deze doelgroep. Zie jouw sales funnel daarom als een helpende hand voor jouw klant. Vergeet even dat deze funnel bestaat om meer verkopen te realiseren.

 

Stap #1: Trek meer bezoekers naar jouw website

Om een effectieve sales funnel te maken is het belangrijk om meer bezoekers te trekken naar jouw website. Alleen wanneer er bezoekers zijn kun je deze bezoekers converteren naar waardevolle leads en deze leads opvolgen door middel van jouw funnel. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Je kunt bijvoorbeeld adverteren op Facebook om meer bezoekers te trekken naar jouw website.

 

Stap #2: Wat is de trigger voor jouw sales funnel?

Wat is de ‘trigger’ om de funnel te activeren? Ofwel; hoe maak je van een websitebezoeker een lead? Een reden om een funnel te activeren kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker zijn winkelwagentje heeft achtergelaten in jouw webshop. Dit noem je een cart abandoned funnel. Je kunt ook werken met een weggever, een ebook, checklist of webinar bijvoorbeeld. In dit geval is de trigger van een funnel een bewuste actie van een bezoeker.

 

Stap #3: Bepaal het doel van de funnel

Op het moment dat je de trigger van de funnel kent, dan kun je jezelf de vraag stellen ‘waar loopt mijn doelgroep tegenaan?’ en ‘wat is een logische volgende stap in het beslissingsproces?’. Door je klant altijd voorop te stellen creëer je een waardevolle funnel in plaats van een irritante verkoopstrategie.

Verschillende funnels kunnen verschillende doelstellingen hebben. Een cart abandoned funnel wordt getriggerd door een verlaten winkelwagentje. De klant heeft een product willen aanschaffen maar liep onderweg tegen een afleiding aan. Een logische vervolgstap zou zijn om bezwaren weg te nemen, veelgestelde vragen te beantwoorden.

In het geval van een lead magnet zoals een ebook weet je dat iemand geïnteresseerd in het onderwerp van het ebook. Neem als voorbeeld de Checklist: Adverteren op Facebook. Na het downloaden weet ik dat de aanvragen van de checklist een interesse heeft in het adverteren op Facebook. Het doel van mijn funnel zou zijn om te achterhalen waar ik diegene het best mee kan helpen. Is diegene opzoek naar een cursus of wilt diegene zijn Facebook Marketing Uitbesteden?

 

Stap #4: Creëer een onweerstaanbaar aanbod

Zijn jouw leads helemaal opgewarmd? Dan wordt het tijd voor een aanbod. Waarom zou je een laf aanbod doen als je ook een onweerstaanbaar aanbod kunt doen aan die opgewarmde bezoeker? Zorg ervoor dat jouw bezoeker geen ‘nee’ meer kan zeggen tegen jouw aanbod.

 

Stap #5: Gebruik maken van de juiste E-mailmarketing software

Om sales funnels te automatiseren kun je gebruik maken van e-mailmarketing software. Binnen Traffic Leaders gebruiken we hiervoor MailBlue. Lees ook hoe wij onze sales- / CRM-processen hebben geautomatiseerd met behulp van sales funnels in MailBlue >>

 

Stap #6: Starten met het laten groeien van jouw mailinglijst

Je mailinglijst laten groeien is natuurlijk essentieel als het gaat om het creëren van effectieve sales funnels. Zonder e-mailadressen kun je namelijk geen e-mail versturen. Een optinpagina is een pagina gericht op het verzamelen van e-mailadressen. Door te werken met een weggever zoals een ebook of checklist kun je eenvoudig nieuwe e-mailadressen verzamelen. Voor het creëren van een optinpagina gebruiken wij de Phoenix websitesoftware.

 

Stap #7: Maak ambassadeurs van jouw klanten

Jouw sales funnel stopt natuurlijk niet na het realiseren van een verkoop. Van jouw nieuwe klant wil je een fan maken, of nog beter een ambassadeur! Hoe kun je de klantervaring zo geweldig maken dat jouw klanten positief verrast zijn en over jou beginnen te praten? Onlangs startte wij een welkomstfunnel voor de klanten van een online fotografie webwinkel waarbij wij gedurende 30 dagen na aankoop, om de dag, een fotografie tip delen om kwalitatievere foto’s te maken. Door deze gratis mini-cursus bij aankoop van een camera zien wij dat de retentie van klanten omhoog schiet!

Over de schrijver
Youri Meuleman is eigenaar en oprichter van Traffic Leaders B.V. Samen met het team van online marketing specialisten helpt hij ondernemers op dagelijkse basis met het laten groeien van hun onderneming door middel van online adverteren en het inrichten van effectieve marketingfunnels.
Reactie plaatsen

Ben jij klaar voor meer leads en meer klanten?

Ben jij die gedreven ondernemer die meer uit zijn of haar business wil halen? Mogen wij jou helpen groeien? Dan maken wij graag kennis met jou!