arrow_drop_up arrow_drop_down
20 september 2020 

Nieuwsbrief versturen: zo schrijf je een nieuwsbrief die gelezen wordt!

Een nieuwsbrief versturen is niet moeilijk. Dit doe je met zogenaamde e-mailmarketing software zoals MailBlue. Een nieuwsbrief versturen die wordt geopend, gelezen, waar op geklikt wordt én die extra omzet oplevert, dat is een ander verhaal. Wat ga je iedere keer weer opnieuw schrijven? Hoe vaak moet je een nieuwsbrief verzenden? Waarom krijg ik geen reacties op mijn e-mail? Waarom blijven de verkopen uit?

In dit artikel deel ik onze tips, instructies en strategieën om een effectieve nieuwsbrief te versturen. Een nieuwsbrief waar jouw doelgroep op zit te wachten, een e-mail die wordt geopend en zorgt voor meer klanten voor jouw bedrijf.

Tip 1: Bepaal het doel van jouw nieuwsbrief

Met welke doelstelling ga jij jouw nieuwsbrief versturen? Wat wij vaak zien is dat een ondernemer het in zijn of haar hoofd heeft dat er een nieuwsbrief verzonden MOET worden. Het wordt bijna een doel op zichzelf om de e-mail te verzenden, dan waarde te bieden aan de doelgroep.

Een e-mail waarin je iemand meeneemt in een verhaal (storytelling) zal langer zijn dan een e-mail waarin je iemand op de hoogte stelt van een nieuwe aanbieding. Ook zul je bij beide e-mails het succes ervan op een andere manier meetbaar maken. Een e-mail zonder linkje in de tekst, zal natuurlijk maar weinig klikken krijgen. Het doel in dit geval is om te werken aan de klantrelatie. Wat wil jij bereiken met jouw eerstvolgende nieuwsbrief?

Tip 2: Maak het de moeite waard om jouw e-mail te lezen

Het is niet nodig om jouw hele levensverhaal te delen via een e-mail. Het maakt de doelgroep eigenlijk ook helemaal niets uit dat je jouw grote teen gisteravond hebt gestoten tegen de salontafel in de woonkamer.

Dit is een overdreven voorbeeld, maar lees jouw laatste nieuwsbrieven eens terug. Hoe vaak vertel je iets over jezelf, jouw bedrijf of jouw product? Maak de e-mail over de klant. Wat heeft de klant aan jouw product of jouw aanbieding? Kun je de klant meenemen in een verhaal waarin hij of zij zichzelf herkent?

Tip 3: Sluit aan bij de behoefte van de doelgroep

Een veelgemaakte fout bij het versturen van een nieuwsbrief is om het ‘nieuws’ te versturen dat jij zelf graag wilt delen. Stel jezelf echter de vraag ‘wat wilt de doelgroep ontvangen?’. Speel in op de verwachtingen van de ontvanger en sluit jouw boodschap daar op aan. Op die manier bouw je aan een krachtige klantrelatie en blijft de ontvanger jouw nieuwsbrieven lezen.

Tip 4: Verbeter de open ratio van jouw e-mails

Zorgen dat de nieuwsbrief die je zojuist hebt verzonden ook daadwerkelijk wordt geopend is natuurlijk de eerste stap om meer resultaat te behalen met jouw e-mailmarketing strategie. Uit onderzoek van MailChimp in oktober 2019 blijkt dat de gemiddelde open ratio van een nieuwsbrief op slechts 21,33% ligt.

Met andere woorden, slechts 1 op de 5 inschrijvingen van jouw nieuwsbrief opent een e-mail. Stel je voor dat je 100 inschrijvingen op je mailinglijst hebt, dan zou jouw nieuwsbrief maar door 21 personen worden gelezen. Je open ratio verbeter je door een krachtige onderwerpregel te schrijven, te bouwen aan de consistentie van jouw nieuwsbrief & het werken aan een relatie met jouw doelgroep.

Tip 5: Houd je nieuwsbrief kort & to-the-point

Je doelgroep meenemen in een verhaal is een krachtige manier om de klantrelatie te versterken. Is de doelstelling van jouw nieuwsbrief echter om meer klikken en daarmee meer verkopen te realiseren, dan doe je dit niet. Een kortere e-mail zorgt in de meeste gevallen voor meer klikken dan een langere e-mail.

Bekijk het ook eens vanuit deze kant; iedere dag ontvangen we tientallen e-mails. We kunnen simpelweg niet alle e-mails lezen. Zorg ervoor dat mensen jouw e-mail willen lezen en hier uithalen wat voor hen van toepassing is.

Tip 6: Geef de afzender een naam

Een e-mail vanuit een personeelslid wordt over het algemeen vaker geopend dan een e-mail vanuit een bedrijfsnaam. Zo kun je als afzender een voornaam gebruiken, voor- & achternaam, voornaam van bedrijfsnaam of natuurlijk de bedrijfsnaam. Test het eens bij jouw volgende nieuwsbrief.

Tip 7: De opmaak van jouw nieuwsbrief

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 64% van de respondenten aangeeft liever een opgemaakte nieuwsbrief te ontvangen dan een simpele, tekstuele e-mail. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat ondanks de respondenten dit aangeven, diezelfde respondenten onbewust beter reageren op platte, tekstuele nieuwsbrieven.

> Zo werd een e-mail met hierin een .GIF-afbeelding 37% minder geopend.
> Een e-mail met een HTML-template met een afbeelding werd 25% minder geopend.
> Een e-mail welke gebruik maakte van een complete template werd 23% minder geopend.

Het resultaat?

  • Gedurende de eerste test tussen de platte tekst en een GIF afbeelding zag Hubspot een 2,3% lagere click through rate. Gecombineerd met de lagere open ratio betekent dit dat er 42% vaker geklikt werd op de platte tekst e-mail.
  • In het geval van de platte tekst ten opzichte van een HTML template met afbeeldingen, zag Hubspot een 21% lagere click through rate op de HTML versie. Gecombineerd met de lagere open ratio zien we dat de HTML variant 51% minder klikken kreeg dan de e-mail met platte tekst.

Conclusie: als je geen opmaak hoeft te gebruiken, doe dit dan niet. Of test het in ieder geval.

Tip 8: Je nieuwsbrief segmenteren en personaliseren

We zijn niet allemaal hetzelfde. Laten we ook niet iedereen op dezelfde manier aanspreken. Juist door te je nieuwsbrief te segmenteren en te personaliseren ga je ervaren dat jouw nieuwsbrief veel beter wordt gelezen en meer nieuwe klanten zal opleveren.

Zo vraagt MailBlue, bij het aanmaken van een proefaccount voor de e-mailmarketing software, wat voor producten je verkoopt. Zo kunnen zij specifieke mailings versturen aan de hand van de behoefte van hun doelgroep. Een e-commerce ondernemer ontvangt zo handige tips voor webshops terwijl een dienstverlenend bedrijf hele andere e-mails ontvangt die beter bij dit type bedrijf aansluiten.

Nieuwsbrief Segmenteren

Tip 9: Automatiseer je nieuwsbrief

Eigenlijk best een gek idee, iedere keer opnieuw bedenken wat je nu weer gaat sturen in een nieuwsbrief. Je zou de best presterende e-mails aan iedereen willen sturen. Of zij toen der tijd op de mailinglijst stonden of niet. Door je nieuwsbrieven te automatiseren kun je geautomatiseerd jouw e-mails verzenden.

Iemand die zich vandaag inschrijft op jouw mailinglijst ontvangt vandaag e-mail 1, volgende week e-mail 2, etc. Schrijft iemand zich pas over 3 maanden in? Dan ontvangt die persoon over 3 maanden de eerste e-mail, de week erop de tweede e-mail. Dit noem je een autoresponder en is onderdeel van een marketingfunnel. Met software zoals MailBlue kun je jouw nieuwsbrieven automatiseren.

Tip 10: Schrijf aan een persoon

Om e-mails persoonlijker en makkelijker leesbaar te maken, houd ik altijd een fictief persoon in gedachten. Ik schrijf de e-mail alsof ik aan Tobias schrijf. Op deze manier lijkt het niet alsof de e-mail naar de hele mailinglijst wordt verzonden maar schrijf ik de e-mail alsof ik een e-mail naar Tobias verstuur. De naam Tobias wordt vervolgens natuurlijk vervangen door de voornaam van de persoon op mijn mailinglijst.

Tip 11: Het Pareto Principe: de 80/20-regel ook voor je nieuwsbrieven

Je wilt niet altijd alleen maar aanbiedingen versturen, tenzij je een dagaanbiedingen website hebt en iemand alleen maar op jouw mailinglijst staat om aanbiedingen te ontvangen. Om een klantrelatie op te bouwen wil je dat 80% van de content die je verstuurt, waarde bevat. 20% van de content mag dan promotioneel zijn.

Zo kun je denken aan het versturen van nieuw gecreëerde content zoals: blogposts, videos, tips, infographics, etc. Of relevante content van een andere website. Je hoeft de content niet zelf te schrijven, als je maar waarde levert aan jouw doelgroep. Natuurlijk mag je ook productlanceringen promoten en aanbiedingen versturen.

Tip 12: A/B test je onderwerpen

Zoals met je gehele online marketingstrategie, tips blijven tips. Over het algemeen doe je er goed aan de tips te implementeren, maar blijf testen. Bekijk wat voor jou werkt in jouw online marketingstrategie. Iedere onderneming en iedere branche is weer anders.

Ook je onderwerpregel kun je testen in de meeste e-mailmarketing software. Zo bekijk je welk onderwerp de hoogste open ratio bevat voordat je de mail uitstuurt naar je volledige mailinglijst.

Tip 13: Survey je gebruikers

Wie kun je beter vragen of jouw e-mails in de smaak vallen dan de lezers van jouw nieuwsbrief? Stuur eens een survey uit om de behoefte van jouw doelgroep te pijlen en te controleren of je nog op het juiste spoor zit met de mailings die jij verstuurt.

Tip 14: Schrijf een krachtige call-to-action

Zonder krachtige call-t0-action weet de ontvanger natuurlijk niet wat de vervolgstap is na het lezen van jouw e-mail. Maak duidelijk wat je van iemand verwacht of waar iemand gebruik kan maken van jouw aanbod. Hierin kun je afwisselen. In plaats van ‘klik hier’ kun je ook eens een call-to-action als ‘Ja Youri, stuur mij dit boek!’ testen.

Tip 15: 1 nieuwsbrief, 1 doel

Vaak wordt een nieuwsbrief gebruikt om een overzicht te versturen van alles wat er in de afgelopen periode is gebeurt. Een nieuwsbrief met maar 1 link, 1 doel is over het algemeen juist effectiever. Schrijf je een nieuwsbrief? Maak duidelijk wat jouw doel is en gebruik 1 nieuwsbrief voor ieder doel om het maximale resultaat te behalen.

Tip 16: Verstuur een e-mail opnieuw als deze niet wordt geopend

Het komt weleens voor dat we een mailtje missen in onze mailbox. Niet zo gek, met tientallen e-mails die wij iedere dag ontvangen. Wordt een e-mail niet geopend? Dan kun je de nieuwsbrief opnieuw versturen aan de personen die jouw e-mail niet hebben geopend. Je kunt hier ook nog eens een ander onderwerp aan geven. Dit kleine, simpele trucje zorgt regelmatig voor een verbetering van 30% van onze open ratio en kan worden geautomatiseerd door middel van e-mailmarketing software.

Tip 17: Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief

Ken jij nog iemand die zit te wachten op een nieuwsbrief? Waarschijnlijk niet. In deze tijd, waar we al zoveel e-mails en berichten ontvangen, willen we vaak juist minder berichten. Geef iemand daarom een reden om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Dit kan met een weggever of door de voordelen van jouw nieuwsbrief te benoemen.

Tip 18: Zou je zelf klikken op de mail?

Klaar om jouw nieuwsbrief te verzenden? Lees hem nog eens door. Is het doel van de e-mail duidelijk? Snapt iedereen wat je zegt, gebruik je niet teveel vakjargon? Zou je zelf op de link klikken en gebruik maken van het aanbod? Wanneer je overtuigd bent dat jouw nieuwsbrief af is, dan wordt het tijd om de nieuwsbrief te versturen!

Over de schrijver
Youri Meuleman is eigenaar en oprichter van Traffic Leaders B.V. Samen met het team van online marketing specialisten helpt hij ondernemers op dagelijkse basis met het laten groeien van hun onderneming door middel van online adverteren en het inrichten van effectieve marketingfunnels.
Reactie plaatsen

Ben jij klaar voor meer leads en meer klanten?

Ben jij die gedreven ondernemer die meer uit zijn of haar business wil halen? Mogen wij jou helpen groeien? Dan maken wij graag kennis met jou!