MailChimp: effectieve software voor e-mailmarketing
E-mailmarketing is en blijft één van de best werkende en meest persoonlijke manieren om contact te hebben met je klanten. En met de juiste e-mailmarketing software ga je nog een stapje verder. Je krijgt meer inzicht in de resultaten van je e-mailcampagnes en je kunt je e-mails eenvoudig personaliseren. MailChimp is een enorm effectieve tool voor e-mailmarketing. Wij vertellen je graag wat MailChimp is, wat de voor- en nadelen zijn en wat het kost.

Het actief versturen van nieuwsbrieven en bezig zijn met e-mailmarketing is steeds populairder onder ondernemers. En dat is natuurlijk niet voor niets. Maar hoe doe je dit dan het beste en op een gebruiksvriendelijke manier? Met MailChimp. 

MailChimp is met ruim 15 miljoen gebruikers ’s werelds grootste e-mailmarketing-platform. Het is een handig, gebruiksvriendelijk en een professioneel programma. Het wordt gebruikt door zowel kleine bedrijven als mkb-bedrijven en grote online retailers.

De e-mailmarketingsoftware van MailChimp is bedoeld voor het creëren van nieuwsbrieven, e-mailmarketing campagnes en om een strategie te formuleren voor je online communicatie. Heb je een WordPress-website? Dan integreer je MailChimp heel eenvoudig met een gratis plug-in voor onder andere het maken van inschrijfformulieren op je website. En dit zonder dat je er enige technische kennis voor nodig hebt.

Of je nu je klanten wekelijks, maandelijks of elk kwartaal op de hoogte wilt brengen van leuke acties en nieuwe ontwikkelingen: met een simpele e-mail val je niet meer op in de overvolle inbox van de ontvanger. Klanten zijn visueel ingesteld, lezen alles vaak scannend door. Het is dus belangrijk dat jouw nieuwsbrief er netjes uitziet, scanbaar is en in de meeste e-mailprogramma’s goed werkt. En niet te vergeten: een triggerende onderwerpregel! 

Met MailChimp verstuur je nieuwsbrieven die voldoen aan de eerder genoemde voorwaarden. Hier ontdek je hoe je met behulp van MailChimp in vijf stappen een nieuwsbrief maakt en verstuurt.

1.    Stap 1: kies een template/sjabloon. Er zijn verschillende soorten templates, passend bij diverse branches. Ook kun je ervoor kiezen om niet een bestaand template te gebruiken, maar zelf een template te maken.

Het voordeel van een bestaand template is dat je deze geheel naar je eigen smaak en wensen aanpast, en dus personaliseert. Er zijn veel elementen waar je zelf nog wijzigingen in kunt aanbrengen.

2.    Stap 2: pas het ontwerp van je nieuwsbrief aan zoals jij dit wilt. Is de vormgeving helemaal naar wens? Dan kun je beginnen met het vullen van de inhoud. Schrijf de juiste boodschap die aansluit bij de behoeftes en problemen van jouw doelgroep. Het is een kwestie van slepen en goed neerzetten om de juiste aanpassingen door te voeren. Het fijne aan MailChimp is dat je direct ziet wat je verandert én dat alles automatisch elke 20 seconden door het programma wordt opgeslagen.

3.    Stap 3: de vormgeving en de inhoud zijn op elkaar afgestemd. Dit betekent dat je nieuwsbrief zo goed als af is. Door te klikken op de knop Preview & Test kom je in een testomgeving waar je de preview van je gemaakte nieuwsbrief nog eens goed kunt bekijken.

Ziet je nieuwsbrief er goed uit in de testmodus en heb je eventuele fouten verbeterd? Stuur dan een testmail naar jezelf (of iemand anders). Zo zie je hoe je e-mail er uit komt te zien in je eigen mailbox. Op desktop en op mobiel. Op deze manier kun je indien nodig nog wat kleine wijzigingen doorvoeren, voordat je nieuwsbrief jouw klantenbestand bereikt.

4.    Stap 4: naar wie wil je de nieuwsbrief versturen? Wil je hem naar je complete klantenbestand sturen of naar een specifiek segment dat je zelf kunt aanmaken?

5.    Stap 5: alles klaar? Dan wordt het de hoogste tijd om je nieuwsbrief te versturen. Dit kan direct, maar de verzending kan ook ingepland worden. Kies de dag en het juiste tijdstip, en klaar ben je! 

Zoals aangegeven is MailChimp een gebruiksvriendelijke, gemakkelijke en professionele vorm van software voor e-mailmarketing. Wij zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje:

·         Gratis

Het is fijn wanneer je net start met een e-mailmarketing systeem, je dit eerst vrijblijvend kunt uitproberen. En dat kan met MailChimp. Het is namelijk gratis totdat je de 2000 e-mailabonnees hebt bereikt.

·         Betrouwbaar

MailChimp bestaat al 20 jaar. Dit betekent dat het inmiddels een gepolijst product is. Natuurlijk is en blijft software altijd in uitvoering, maar de basis met alle noodzakelijke functies staat én is betrouwbaar.

·         Implementatie en koppelingen

MailChimp is te implementeren met verschillende CMS-systemen zoals WordPress, Magento, Joomla en Shopify. Zo kun je ervoor zorgen dat inschrijvingen voor de nieuwsbrief automatisch worden toegevoegd in jouw klantenlijst binnen MailChimp. Ook koppelingen met Facebook en Google Analytics zijn mogelijk.

·         Handig drag & drop-systeem

Binnen MailChimp maak je gebruik van een handig drag & drop-systeem. Met dit systeem stel je eenvoudig een e-mail of nieuwsbrief op en richt deze in zoals jij wilt. Je hebt dus geen kennis van codetaal nodig.

·         E-mailmarketing automation

Dit is een enorm waardevolle toevoeging binnen MailChimp! Heeft iemand zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Stuur dan automatisch een welkomstmail. Stuur een e-mail wanneer iemand jarig is. Automation binnen MailChimp biedt vele mogelijkheden die voor hogere conversie en een betere klantrelatie kunnen zorgen.

Natuurlijk kent de software van MailChimp niet alleen maar voordelen, maar ook een aantal nadelen:

·         Al eerder gecreëerde funnels kun je niet dupliceren naar een andere mailinglijst. Alles opnieuw klaarzetten voor andere segmenten kan erg tijdrovend en vervelend zijn.

·         Alles is in het Engels, inclusief de tutorials.

·         Je betaalt voor dubbele én inactieve contactpersonen. Je maakt dus overbodige kosten wat betreft de grootte van de mailinglijst. En bij professioneel gebruik is MailChimp helemaal niet de goedkoopste optie.

·         Een creditcard is vereist om te betalen voor MailChimp.

Eén van de voordelen van MailChimp is dat dit programma gratis is tot 2000 abonnees. Daarna ga je betalen. Is het totaal van alle contacten bij elkaar tussen de 2500 en 5000, dan kost dat ongeveer 45 euro per maand. Overschrijd je de grens van 5000 contacten, dan ga je ongeveer 65 euro per maand betalen. Heb je meer dan 10000 contacten? Dan zijn de kosten ongeveer 115 euro per maand.

Let hierbij ook op dat je bij de duurste abonnementen ook meer features tot je beschikking hebt zoals premium support, geavanceerde segmentatie en multivariate testing.

Wil je meer informatie over het gebruik van MailChimp in jouw specifieke situatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Traffic Leaders. Wij vertellen je graag de mogelijkheden en onmogelijkheden van MailChimp. Samen gaan we op zoek naar de beste e-mailmarketingoplossing voor jouw onderneming.