Heb jij een vast marketingbudget?
Niet zo lang geleden sprak ik een ondernemer die zijn online marketing wilde uitbesteden. Hij gaf aan een marketingbudget te hebben van 10.000 euro voor 3 maanden tijd. Daar konden we wel wat mee.
Toch ontstond er een leuk gesprek want waarom heb je een marketingbudget van 10.000 euro? Voor deze ondernemer kon ik exact de kosten en opbrengsten inzichtelijk maken. Als ik 1 euro spendeerde, leverde dit een nettowinst van 1,50 op. Dan zou je tussentijds toch eigenlijk het budget willen opschalen?
“Nee, we houden vast aan de 10.000 euro want die heb ik begroot” was zijn reactie. Terwijl de campagne aantoonbaar winstgevend was.
Wat ik vaak zie is dat ondernemers, marketeers of financieel adviseurs een budget ‘budgetteren’ en het marketingbudget opnemen als kosten binnen het bedrijf.
In mijn ogen is een marketingbudget geen kostenpost maar een investering. Stel, je bent in het casino en voor iedere euro die je in de machine werpt, krijg je 1,50 euro terug. Dan blijf je dit toch ook doen totdat het niet meer werkt? Ik in elk geval wel! Misschien bel ik zelfs een uitzendbureau om mijn capaciteit op te schalen ;-).
Marketing is geen kostenpost als je met zekerheid ziet dat je minimaal 1,01 euro per gespendeerde euro terugverdient. In dit geval is het een investering.
Heb je een marketingbudget i.v.m. de cashflow van het bedrijf? Neem een creditcard! Je hebt 30 dagen om het ‘krediet’ rentevrij af te betalen. Als jij WEET dat je winstgevend adverteert zijn er zoveel mogelijkheden om op te schalen, ook zonder een dikke bankrekening!