Facebook Ads & Apple iOS 14 Privacy Update: Zo bereid je je voor
Facebook Ads & Apple iOS 14 Privacy Update: Zo bereid je je voor
09 januari 2021 
9 min. leestijd

Facebook Ads & Apple iOS 14 Privacy Update: Zo bereid je je voor

In de loop van januari 2021 zal Apple gebruikers vragen of hun gedrag getrackt mag worden in diverse applicaties zoals de applicaties van Facebook en Instagram. In zo’n pop-up om toestemming te verlenen of niet, is natuurlijk weinig ruimte voor het geven van meer informatie, daarmee is het aannemelijk dat steeds meer gebruikers het tracken van hun gedrag zullen uitschakelen. Zeker nu het zo prominent in beeld wordt gebracht.

Op het moment dat er minder tracking plaats kan vinden zullen wij dit merken in de grootte van onze retargeting doelgroepen, metingen van conversies en resultaten van de campagnes.

Allow Facebook to track your activity across other companies apps and websites

Image: Apple

Met een marktaandeel van 42.22% (Statcounter) is Apple met hun iPhone het op één na grootste besturingssysteem voor mobiele apparaten. Maar wat betekent dit voor ons als adverteerder op het Facebook-platform?

Ook na het spreken met onze contactpersonen bij Facebook blijken er nog onduidelijkheden te zijn in de exacte werking van deze updates. Facebook houdt ons op de hoogte, en wij jou natuurlijk.

Wat betekent dit concreet voor ons als adverteerders?

  • Conversiecijfers zullen minder betrouwbaar zijn (verwacht wordt dat er minder conversies gerapporteert kunnen worden dan er daadwerkelijk zijn).
  • Retargeting-doelgroepen en het gebruik van Aangepaste Doelgroepen & daarmee Vergelijkbare Doelgroepen zullen beperkt worden.
  • Facebook komt met updates met betrekking tot het meten en weergeven van conversies in rapportages.
  • Advertentierelevantie komt in gevaar doordat er minder data beschikbaar is zoals het weergeven van landingspagina’s, registreren van optin’s & aankopen.

Maar Youri, is het echt zo heftig?

In dit artikel wil ik je het gehele verhaal meegeven, want ja, de impact is groot. Maar nee, de wereld vergaat niet. Adverteren blijft mogelijk, het blijft ook mogelijk om aangepaste doelgroepen te gebruiken en ook het meten van de data blijft mogelijk. We gaan alleen een aantal jaar terug in de tijd als het gaat om de effectiviteit van het meten. Facebook heeft ons hier de afgelopen jaren dan ook enorm mee verwend.

Hoe gaat Facebook hiermee om?

Nadat Facebook duidelijk heeft gemaakt dat ze het niet eens zijn met de update van Apple, door de inzet van advertenties in The Wall Street Journal, New York Times, en the Washington Post, is ook Facebook gestart met het aanpassen van de huidige systemen om resultaten te meten.

Met claims als:

“They’re creating a policy – enforced via iOS 14’s AppTrackingtransparency – that’s about profit, not privacy. It will force businesses to turn to subscriptions and other in-app payments for revenue, meaning Apple will profit and many free services will have to start charging or exit the market.”

Of deze:

“They’re not playing by their own rules. Apple’s own personalized ad platform isn’t subject to the new iOS14 update.”

Nog eentje dan:

“Apple’s policy requirements will be disruptive and limit businesses’ ability to effectively use personalized advertising to acquire new customers. In the face of the ongoing pandemic, when so many bsinesses are relying on the online ecosystem, the impact of Apple’s changes make it harder grow – let alone survive.”

Het moge duidelijk zijn dat ook Facebook de bui voelt hangen.

Aggregated Event Measurement Protocol van Facebook

Maar, er is licht aan het einde van de tunnel. Wat gaat er op Facebook voor jou veranderen met het nieuwe Aggregated Event Measurement Protocol van Facebook?

  • Maximaal 8 conversie gebeurtenissen; het aantal meetbare conversies wordt voor iedereen teruggedrongen tot een maximum van 8 verschillende gebeurtenissen. Gebruik je meer conversies? Dan zullen campagnes die overige conversies gebruiken automatisch worden gepauzeerd. Deze 8 gebeurtenissen kunnen bestaan uit standaard gebeurtenissen en aangepaste conversies.
  • Maximaal 1 conversie gebeurtenis bij een opt-out; kiest een gebruiker om Facebook niet toe te staan informatie te tracken en te delen dan stuurt Apple maximaal 1 gebeurtenis door naar Facebook. Deze conversie kun je prioriteren zodat de gebeurtenis naar keuze wordt gemeten. 
  • Gebeurtenissen worden vertraagd weergegeven; gebeurtenissen en conversies worden niet direct weergegeven in het advertentiebeheer van Facebook. Hierdoor kan niet altijd dezelfde dag nog worden geoptimaliseerd bij nieuwe campagnes.
  • Conversiemetingen worden aangepast; normaliter worden conversies toegekent wanneer een conversie plaatsvindt binnen 7 dagen na de klik of 1 dag na het zien van een advertentie. Dit gaat veranderen. Standaard wordt een conversie binnen 1 dag na de klik op de advertentie, overige metingen zullen verdwijnen. Bij een opt-in is het nog wel mogelijk om een 7 dagen click-through of 1 dag view-through conversie te meten.
  • Pixeldata wordt geminimaliseerd; er zal minder data kunnen worden doorgestuurd naar Facebook. Hierdoor zullen retargeting-doelgroepen op basis van websiteverkeer minder goed presteren, alsook de vergelijkbare doelgroepen op basis van deze doelgroepen. Het uitsluiten van bestaande klanten wordt hiermee ook geraakt.
  • Conversie Breakdown Verdwijnt; het is niet langer mogelijk om de conversie breakdown optie te gebruiken waarmee je veel meer data kunt inzien over oa. de locatie, leeftijd en het geslacht van de doelgroep.
  • Resultaten zullen tijdelijk minder betrouwbaar zijn; verwacht dat de data van Facebook niet 100% betrouwbaar is, verifieer de data met daadwerkelijke inschrijvingen / aankopen.

Wat kun je zelf doen ter voorbereiding op de iOS 14 Privacy Update van Apple?

  • [ACTIE] Verifieer je domeinnaam in de bedrijfsmanager. (Bedrijfsmanager > Merkveiligheid > Domeinen)
  • [ACTIE] Adverteer je in meerdere landen? Met een andere domeinextensie (.com, .nl) kun je, in tegenstelling tot een subdomein, opnieuw 8 gebeurtenissen gebruiken. Zonder eigen, uniek, domein kun je ook gebruik maken van de algemene aankoopgebeurtenis van Facebook.
  • [VOORBEREIDING] Prioriteer jouw top 8 gebeurtenissen; dit is binnenkort mogelijk. In het geval dat iemand niet akkoord gaat met het versturen van data naar Facebook zal Apple slechts 1 voltooide gebeurtenis doorsturen naar Facebook, dit gebeurt op basis van prioriteit. Zo kan een aankoop een prioriteit van ‘1’ hebben, en een toevoeging aan winkelwagen een prioriteit van ‘2’. Zo ontvang je alsnog de meest waardevolle data voor jouw advertentiecampagne. 
    • Doe dit vandaag. Het kan tot 3 dagen duren voordat je op een nieuw event, aangepast event of nieuwe configuratie kunt optimaliseren.

Facebook Ads en Apple iOS 14 Privacy Update - Zo bereid je je voor

Bron: Facebook

Apple iOS14 Prompt

Bron: Facebook

Belangrijk: de wijzigingen van Facebook hebben impact op alle adverteerders, niet enkel de adverteerders die adverteren op iOS 14 apparaten.

Wat kun je nog meer doen om de effecten van de iOS 14 Privacy Update van Apple te beperken?

Upload e-mailadressen als aangepaste doelgroep; ondanks de pixeldata beperkt zal worden is het nog altijd mogelijk om jouw mailinglijsten te uploaden naar Facebook. Op basis van jouw mailinglijsten kun je ook nog gebruik blijven maken van aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Wist je dat je dit met e-mailmarketing software als MailBlue kunt automatiseren?

Uitsluiten van iOS als besturingssysteem voor advertentie; door de advertenties niet meer te tonen aan iOS apparaten zul je wel alle data ontvangen. Houd er wel rekening mee dat de aanpassingen aan het Facebook Advertentieaccount voor iedereen zullen gelden. Ook mis je hiermee ± 42% van jouw doelgroep.

Voeg UTM’s toe aan je advertentiecampagnes; door het toevoegen van UTM’s aan de URL van jouw Facebookcampagnes kun je resultaten, behaald via Facebook, verifiëren in analytische tools zoals Google Analytics.

Testen met Facebook Lead Ads; het gebruik van Facebook Lead Ads blijft een mogelijkheid op het Facebook platform. Hierbij zal er geen data verloren gaan. Door Facebook Lead Ads in te zetten en te koppelen aan e-mailmarketing software hoef je geen gebruik te maken van een landingspagina om leads te genereren door middel van Facebook.

Hulp nodig bij adverteren op Facebook?

Kun je, ook na het lezen van dit artikel, toch nog hulp gebruiken bij het adverteren op Facebook? Dan staan onze advertentiespecialisten natuurlijk voor je klaar. Jouw Facebook Marketing Uitbesteden doe je bij Traffic Leaders. Even kennismaken doen we via een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Over de schrijver
Youri Meuleman is eigenaar en oprichter van Traffic Leaders B.V. Samen met het team van online marketing specialisten helpt hij ondernemers op dagelijkse basis met het laten groeien van hun onderneming door middel van online adverteren en het inrichten van effectieve marketingfunnels.

Ben jij klaar voor meer leads en meer klanten?

Ben jij die gedreven ondernemer die meer uit zijn of haar business wil halen? Mogen wij jou helpen groeien? Dan maken wij graag kennis met jou!