Over de landingspagina (ook wel opt-in pagina) kunnen we kort en bondig zijn. Je kan er maar een ding op doen: je e-mail adres achter laten. Of de website verlaten. Maar dat willen we natuurlijk voorkomen 😉 Daarom behandelen we in deze blog de eigenschappen van een goede opt-in pagina, zodat jij goede leads gaat binnenhalen en je mailinglijst kan laten groeien. Maar laten we bij het begin beginnen…
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina dient een duidelijk doel: nieuwe aanmeldingen op jouw mailinglijst verkrijgen. Op de pagina vraag je bezoekers om hun e-mail adres achter te laten. Alle andere content is erop gericht om de bezoeker over te halen dit te doen. Je benoemt de voordelen van een inschrijving (een gratis weggever bijvoorbeeld!) en zorgt dat zij ook visueel naar de aanmeldknop getrokken worden. Omdat de pagina maar een doel dient wil je het menu van de website, de sidebar en andere extra’s verwijderen. Zo wordt de bezoeker niet afgeleid.
Bij Traffic Leaders sturen we het webverkeer via een advertentie naar de landingspagina. Daar bieden wij in ruil voor een naam en e-mail adres een lead magnet in de vorm van een e-book, checklist of webinar aan. Vervolgens komen de leads op een mailinglijst te staan en komen zij in een mail funnel terecht. In de funnel laten wij ze kennis maken met TrafficLeaders en doen wij ze een aantrekkelijk aanbod. Zo is de transformatie van bezoeker naar klant compleet!
Eigenschappen van een goede landingspagina
Een opt-in pagina maken is niet lastig, maar er zijn wel een aantal dingen die je moet weten. We houden het in deze blog kort en simpel, net als op de landingspagina zelf 😉 Dit is waar een goede pagina aan moet voldoen:
- Zorg voor een aantrekkelijk giveaway
Maar weinig mensen zitten te wachten op “alleen maar” mails of een nieuwsbrief. Daarom kan jij een inschrijving op de mailinglijst aantrekkelijker maken door er een gratis weggever tegenover te stellen die een probleem van jouw doelgroep oplost en inspeelt op hun interesses. - Kies een goede paginatitel
Bij voorkeur een die meteen duidelijk maakt wat de bedoeling is. Wat krijgt de bezoeker als hij zich aanmeldt? Prikkel de interesse door bijvoorbeeld het resultaat van jouw gratis weggever te benoemen. - Benoem de voordelen voor de klant
Op de opt-in pagina moet duidelijk zijn wat hij ervoor terug krijgt. Welke problemen lost deze gratis weggever op? Welke resultaten kan hij verwachten? Benoem ze bij voorkeur met bulletpoints, dat is lekker overzichtelijk. - Vraag niet te veel informatie
Maak het ze zo makkelijk mogelijk! Mensen zijn doorgaans voorzichtig als het gaat om het verstrekken van gegevens en zullen bij te veel opties wantrouwen krijgen en afhaken. Naam en e-mailadres zijn voldoende. - Er moeten geen andere mogelijkheden zijn om op te klikken
Verberg dus de menu’s en sidebars en zorg dat inschrijven de enige mogelijke actie is. - Zorg voor een goede en opvallende call to action
De button met “stuur mij de gratis tips” mag eruit springen! Zorg ervoor dat deze hoog op de pagina (“ boven de vouw”) staat zodat bezoekers niet hoeven te scrollen. Velen doen dit namelijk niet! - Win vertrouwen met social proof
Mensen zijn doorgaans voorzichtig met het verstrekken van informatie. Zeker als ze jou nog niet kennen. Het toevoegen van recensies van klanten of door te laten weten dat jouw weggever al vele malen is gedownload door anderen. - Gebruik relevante foto’s
Persoonlijke foto’s doen het goed! Plaats bijvoorbeeld een foto van jezelf waarin je een klant aan het helpen bent. Dat zorgt voor vertrouwen en autoriteit. - Zorg voor een goede opmaak
En maak de pagina niet te druk. Afbeeldingen en informatie zijn leuk, maar alleen als ze het doel dienen en niet voor onnodige afleiding zorgen. Overzichtelijkheid is het sleutelwoord! Zijn de tekstvakken en afbeeldingen verder goed uitgelijnd? Is het lettertype leesbaar en zijn afbeeldingen van goede kwaliteit? - Exit pop-up
Twijfelaars klikken de pagina weg. Door een pop-up met het aanbod + de mogelijkheid om je in te schrijven te laten zien bij het wegklikken, trek je ze misschien alsnog over de streep. - Checkbox
De GDPR-wet stelt dat een opt-in een bevestigende actie moet zijn. Leads dienen door middel van het aanvinken van een checkbox onderaan het formulier (of door middel van het bevestigen van hun e-mail adres in een automatisch gegenereerde mail) toestemming te geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens.
Je landingspagina optimaliseren
Door het aantal bezoekers op je opt-inpagina te delen door het aantal nieuwe inschrijvingen via deze pagina krijg je het conversiepercentage. Hoe hoger het conversiepercentage is, hoe meer inschrijvingen er zijn. Gemiddeld genomen is het conversiepercentage van alle websites zo’n 2,35%. De absolute top kan rekenen op een conversiepercentage van 11% of hoger.
Hoewel bovenstaande tips over het algemeen werken, is er nooit een “onze size fits all” template die voor iedere soort business en iedere soort bezoeker werkt. Zo veel mensen, zo veel wensen. Het loont dan ook om met de verschillende elementen te spelen. Wil je testen of iets werkt? Voer dan een splittest uit; een test met 2 verschillende versies van jouw pagina. Met Google Analytics is dit zo gedaan!
Overigens moet je al wel wat data hebben verzameld om te kunnen zeggen of iets werkt of niet. Ben je net een paar dagen in de lucht en heb je 10 bezoekers op je pagina gehad? Wacht dan nog even tot je wat meer data beschikbaar hebt. Zo zijn jouw conclusies representatief en betrouwbaar.
Waar bouw ik mijn landingspagina?
Nu je bovenstaande tips gelezen hebt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met het maken van je opt-in pagina en het binnenhalen van leads. Dit kan je op verschillende manieren doen.
- Een landingspagina maken in Leadpages
Leadpages is een handige en gebruiksvriendelijke tool die je kan gebruiken om landingspagina’s te bouwen. Het programma bevat handige templates die optimaal ontworpen zijn om te converteren. Je hoeft het wiel dus niet zelf opnieuw uit te vinden! Je kan Leadpages een week gratis uitproberen, en daarna voor een heel zacht prijsje een abonnement afsluiten. Een investering die zichzelf zeker terug gaat verdienen! - Een landingspagina maken in WordPress
Als je een website hebt die gebouwd is een WordPress en je hier handig mee overweg kan, wil je wellicht een landingspagina in WordPress bouwen. Als je dit proces wil vergemakkelijken, dan kan ik je de tool OptimizePress aanraden! Deze tool helpt je om niet alleen je landingspagina’s, maar ook je hele website geheel marketinggericht in te richten. - Een landingspagina maken in Phoenix
Met Phoenix kan je razendsnel websitepagina’s in elkaar klikken. Een gebruiksvriendelijke tool waarmee je zonder technische kennis in een handomdraai een website in elkaar zet die erop gericht is om te converteren. Onmisbare onderdelen van een landingspagina zoals een opt-in formulier, recensies, contentblokken en call-to-actions hoef je slechts op jouw manier te restylen. - Een landingspagina maken in MailBlue
Veel e-mail marketing programma’s hebben al een landingspagina builder geïntegreerd, zo ook MailBlue. Voordeel is dat je alles onder een dak kan houden zonder dat je externe tools nodig hebt. Bovendien: goede e-mail marketing software is essentieel om je leads op te volgen en te laten converteren. Natuurlijk is de software ook te koppelen aan Leadpages, WordPress, LinkedIn en andere programma’s waarmee je landingspagina’s kunt bouwen. Zo profiteer je van de meest uitgebreide mogelijkheden om een optimale opt-in pagina te bouwen.
- Een landingspagina maken in Leadpages
Kunnen wij je helpen?
Liever niet zelf puzzelen en je opt-in pagina uitbesteden aan een expert? Vallen je conversies tegen en wil je dat er een specialist met je meekijkt?
Laten we dan een virtueel kopje koffie drinken (een vers sapje mag ook)!
Ook interessant:
De belangrijke verschillen tussen homepages en landingspagina’s