Binnen Facebook zijn er veel mogelijkheden, waar je misschien wel of niet van weet. Maar uiteindelijk draait het om het verkrijgen van de goedkoopste conversie. Indien je geen flauw benul hebt waar we het over hebben:
Je kunt op advertentieset niveau kiezen voor een conversieperiode. Wat houdt dit precies in en waar kun je dit vinden?
Als je naar advertentieset niveau gaat en je scrolt helemaal naar onder zie je daar optimalisatie en weergave staan. Hier staat conversieperiode en kun je kiezen voor de volgende opties:
We hebben verschillende testen gedraaid met klikken.
Test 1: 1 dag na klik vs. 7 dagen na klik
We hebben deze keer getest op ‘na klikken op advertentie’. Hierin hebben we getest tussen 1 dag na klik en 7 dagen na klik. Er is tussendoor geoptimaliseerd, wat betekent dat we de duurdere advertenties uit hebben gezet. Wat betekent dit?
- 1 dag na klik: Facebook gaat op zoek naar mensen die na het klikken op de advertentie binnen 1 dag kopen.
- 7 dagen na klik: Facebook gaat op zoek naar mensen die na het klikken op de advertentie binnen 7 dagen kopen.
De resultaten obv looptijd zagen er als volgt uit:
Op het eerste oog zie je:
- Er is evenveel budget uitgegeven aan beide campagnes.
- Wat je niet ziet is dat we exact dezelfde advertenties en doelgroepen hebben gebruikt in beide campagnes. Het enige verschil is 1 of 7 dagen na klik.
- De kosten per resultaten zijn nagenoeg hetzelfde.
Maar! Er is wel daadwerkelijk een verschil. Bij traffic leaders nemen we de volgende formules mee in de resultaten:
- CVR (conversieratio: resultaten/klikken) x 100%
- CTR: (click-through-rate: klikken/weergave) x 100%
- CPC: (cost per click: besteed bedrag/klikken)
Als we kijken naar campagne 1: 1 dag na klik:
- CVR: 28/250 x 100% = 11,2%
- CTR: 250/358555 x 100%= 0,6%
- CPC: 228,07/250= €0,91
Als we kijken naar campagne 2: 7 dagen na klik:
- CVR: 28/380 x 100% = 7,3%
- CTR: 380/35915 x 100%= 1%
- CPC: 227,76/380= €0,56
Wat kunnen we zeggen over deze resultaten?
- De kosten per klik zijn goedkoper van campagne 2.
- De CTR van campagne 2 zijn ook hoger, wat betekent dat het aantal mensen dat de advertentie ziet en het aantal dat klikt, hoger ligt dan campagne 1.
- Als we kijken naar de CVR, dan presteert campagne 1 beter, want er zijn minder klikken nodig om hetzelfde aantal conversies te krijgen.
Aangezien de conversies voor de klanten altijd het belangrijkste zijn, omdat hier omzet uitkomt, adviseren we op basis van deze test 1 dag na klik te gebruiken. We adviseren deze alleen in te zetten bij weggevers (gratis dingen) of producten met een prijs onder de 10 euro. Bij hogere bedragen hebben mensen langer de tijd nodig om een keuze te kunnen maken. Deze resultaten zijn op basis van een test van 7 dagen lang.
Echter hebben we deze test iets langer laten doorlopen. Want wij zijn erg benieuwd wat er na die 10 dagen gebeurt. De resultaten zagen er als volgt uit na 12 dagen:
Laten we hetzelfde rijtje formules nog een keer invullen op basis van deze gegevens:
- CVR (conversieratio: resultaten/klikken) x 100%
- CTR: (click-through-rate: klikken/weergave) x 100%
- CPC: (cost per click: besteed bedrag/klikken
Als we kijken naar campagne 1: 1 dag na klik:
- CVR: 43/350 x 100% = 12,28%
- CTR: 350/44898 x 100%= 0,77%
- CPC: 348,93/350= €0,99
Als we kijken naar campagne 2: 7 dagen na klik:
- CVR: 37/515 x 100% = 7,18%
- CTR: 515/43794 x 100%= 1,17%
- CPC: 348,53/515= €0,67
Tabel overzicht van 7 dagen vs. 12 dagen
Campagne 1: 1 dag na klik
Tijd | CVR | CTR | CPC | Conversie | CPA | |
Campagne 1: 1 dag na klik | 7 dagen | 11,2% | 0,6% | €0,91 | 28 | €8,15 |
Campagne 1: 1 dag na klik | 12 dagen | 12,18% | 0,77% | €0,99 | 43 | €8,11 |
Campagne 2: 7 dagen na klik
Tijd | CVR | CTR | CPC | Conversie | CPA | |
Campagne 2: 7 dagen na klik | 7 dagen | 7,3% | 1% | €0,56 | 28 | €8,13 |
Campagne 2: 7 dagen na klik | 12 dagen | 7,18% | 1,17% | €0,67 | 37 | €9,42 |
Wat kunnen we zeggen over deze resultaten?
Campagne 1: 1 dag na klik
- De conversieratio is gestegen, wat betekent dat het aantal mensen dat klikt en koopt is verhoogd. Dit is te verklaren door het optimaliseren van de advertenties. We hebben de minder goed presterende advertenties namelijk tussendoor uitgezet om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten. Dit verklaart ook gelijk waarom de CTR (click-through-rate) is verhoogd.
- De kosten per klik zijn wel iets duurder geworden.
- De kosten per conversie zijn iets gedaald door het optimaliseren van de advertenties.
Campagne 2: 7 dagen na klik
- De conversieratio is iets gedaald, wat betekent dat het aantal mensen dat klikt en koopt is gedaald. Dat verklaart ook gelijk waarom de kosten per conversie duurder zijn geworden.
- De kosten per klik zijn ook iets gestegen.
- De CTR is wel gestegen, omdat we tussendoor de minder presterende advertenties hebben uitgezet.
Wat voor conclusies kunnen we trekken over deze test?
Voor een campagne waarin je adverteert voor een gratis product of een product tot de 10 euro, adviseren wij te adverteren met de 1 dag na klik instelling. Je ziet zowel na 7 als 12 dagen dat de 1 dag na klik goedkoop en stabiel blijft draaien.
Test 2: 7 dagen klik en/of weergave VS. 1 dag weergave en klik
We hebben deze keer getest op ‘na klikken of/en weergave op advertentie’. Hierin hebben we getest tussen 1 dag na klik en 7 dagen na klik. Er is tussendoor geoptimaliseerd, wat betekent dat we de duurdere advertenties uit hebben gezet. Wat betekent dit?
- 1 dag na klik of weergave: Facebook gaat op zoek naar alle mensen die na 1 dag van weergave van de advertentie of klikken op de advertentie, overgaan tot aankoop/aanvraag. Dit betekent ook dat Facebook niet meet wat er na deze dag gebeurt.
- 7 dagen na klik of 1 dag na weergave: Facebook gaat op zoek naar alle mensen die na 7 dagen klikken op de advertenties of na 1 dag nadat ze de advertentie hebben gezien overgaan tot aankoop/aanvraag.
We hebben dus gekozen voor de onderste twee.
De resultaten o.b.v. looptijd zagen er als volgt uit:
Op het eerste oog zie je:
- Er is evenveel budget uitgegeven aan beide campagnes
- Je betaalt ongeveer evenveel per klik
- De CTR van de 1 dag na klik en weergave ligt hoger (0,99%) dan die van 7 dagen na klik of 1 dag na weergave (0,83%).
- De weergaven van de 7 dagen na klik of 1 dag na weergave hebben een hoger aantal dan de 1 dag na klik en weergave.
- Er zijn nagenoeg evenveel klikken geweest.
Ook zetten we graag de resultaten met de formules op een rijtje:
Als we kijken naar campagne 1: 7 dagen na klik of 1 dag na weergave:
- CVR: 12/95 x 100% = 12%
- CTR: 95/11439 X 100%= 0,6%
- CPC: 113,26/95= €1,19
Als we kijken naar campagne 2: 1 dag na klik en weergave:
- CVR: 3/100 x 100% = 3%
- CTR: 100/10067 x 100%= 0,99%
- CPC: 113,57/1100= €1,13
Wat kunnen we zeggen over deze resultaten?
- De kosten per klik zijn goedkoper van campagne 2.
- De CTR van campagne 2 zijn ook hoger, wat betekent dat het aantal mensen dat de advertentie ziet en het aantal dat klikt, hoger ligt dan campagne 1.
- Als we kijken naar de CVR dan presteert campagne 1 beter, want er zijn minder klikken nodig om hetzelfde aantal conversies te krijgen.
Aangezien de conversies voor de klanten altijd het belangrijkste zijn, omdat hier omzet uitkomt, adviseren we op basis van deze test 7 dagen na klik of 1 dag na weergave te gebruiken. Deze resultaten zijn op basis van een test van 4 dagen lang.
Test 3: 1 dag klik omzetten naar 7 dagen klik
Uit verschillende onderzoeken hebben we gelezen dat op het moment dat een doelgroep goed werkt vanuit de 1-dag-klik, dat je deze kunt omzetten naar de 7 dagen klik en weergave. We zagen namelijk dat de 1 dag klik campagne na 14 dagen toch qua kosten per resultaat begon te stijgen. Dat is het moment dat je deze wilt omzetten naar 7 dagen per klik en weergave.
Dit zijn de resultaten van de afgelopen 7 dagen:
Hieruit kun je zien dat de resultaten uit de ‘1 dag klik campagne’ zijn gaan stijgen. We hebben de best presterende doelgroep uit deze test omgezet naar de 7 dagen klik en weergave.
Uit de eerdere resultaten uit de 1 dag klik campagne zagen we dat de kosten per resultaat gemiddeld rond de €8,10 lag. Nu liggen de kosten per resultaat rond de €6,87. Wat betekent dat je minder per verkoop betaald.
Hoe kan het dan zijn dat de verkopen per resultaat lager liggen?
Bij de eerste test uit de 1 dag klik hebben we verschillende doelgroepen getest. Dat betekent automatisch dat de doelgroepen die niet werken, je gemiddelde CPA doen stijgen. Aangezien we alleen de best presterende doelgroep hebben gebruikt met de beste advertenties in deze campagne wordt ons budget automatisch efficiënter gebruikt omdat we al weten wat werkt.
Kleine tip: als je dus minder doelgroepen en advertenties gebruikt in de 7 dagen klik en weergave campagne, zet het budget dan ook iets lager dan bij je test. Normaal zou het budget verspreid worden over 3 doelgroepen met elk 3 advertenties. En anders zou het budget gaat naar 1 a 2 doelgroepen per elk 1 a 2 advertenties. Dit kan invloed hebben op je resultaten. Daarom hebben wij er voor gekozen in de 1 dag klik 30 euro per dag in te zetten en bij het omzetten van deze test naar de 7 dagen klik en weergave campagne 20 euro.
Conclusie testen:
Er zijn verschillende testen uitgevoerd met de 1 en 7 dagen klikken en/of weergave. Maar wat adviseren wij nu op basis van deze testen?
- Voor een campagne waar in je adverteert voor een gratis product of een product tot de 10 euro, adviseren wij te adverteren met de 1 dag na klik instelling. Je ziet zowel na 7 als 12 dagen dat de 1 dag na klik goedkoop en stabiel blijft draaien. Op het moment dat deze na langere tijd draaien wat duurder wordt, adviseren wij de best presterende doelgroep en advertenties om te zetten naar een campagne met 7 dagen klik en weergave.
- Indien je een duurder product hebt waar je mee adverteert, kies er dan voor om met 7 dagen na klik en 1 dag na weergave te adverteren. Mensen hebben wat langer de tijd nodig om tot conversie over te gaan voor een duurder product.