[CASESTUDY] Verlaten winkelwagentje terug naar betaalpagina of verkooppagina?
[CASESTUDY] Verlaten winkelwagentje terug naar betaalpagina of verkooppagina?
26 oktober 2020 
1 min. leestijd

[CASESTUDY] Verlaten winkelwagentje terug naar betaalpagina of verkooppagina?

Onlangs publiceerde wij de Cart Abandonment Funnel Template, maar daar blijft het vandaag niet bij. In de eerste versie van funnel voor verlaten winkelwagentjes werden bezoekers teruggestuurd naar de pagina waar zij zijn afgehaakt, de betaalpagina. Gedurende een splittest van 2 weken werden bezoekers teruggestuurd naar de verkooppagina van het boek ‘Doe mij maar klanten!‘.

Wat is het verschil tussen de betaalpagina en de verkooppagina?

De betaalpagina dient ervoor om een betaling te doen. Hier wordt verder weinig tot geen informatie gegeven over het product. Je bent hier om af te rekenen. De verkooppagina daarentegen, daar wordt het product aangeboden. Op de verkooppagina van het boek worden de voordelen benoemd en wordt de doelgroep aangesproken. Een bezoeker begint opnieuw aan het bestelproces.

Het resultaat?

In de eerste situatie, waarin bezoekers terug werden geleidt naar de betaalpagina zagen we van de 367 winkelwagentjes dat er 44 orders werden hersteld. Dat zijn 11,99% van de verlaten winkelwagentjes die zijn herstelt na de cart abandonment funnel.

Gedurende de tweede situatie werden bezoekers geleidt naar de verkooppagina van het boek. Het resultaat? 321 verlaten winkelwagentjes waarbij 48 winkelwagentjes werden herstelt. Dat betekent dat 14,95% van alle verlaten winkelwagentjes werd hersteld. Een verbetering van 25% ten opzichte van de eerste situatie! Natuurlijk kun je zo’n keuze pas maken bij voldoende data, maar interessant is het zeker.

Met deze learnings is de vervolgstap om dezelfde splittest niet enkel via de e-mail te handhaven maar ook vanuit retargeting advertenties. Bezoekers die de verkooppagina hebben bekeken maar nog geen aankoop hebben gedaan, waar ligt de conversie hoger? Op de betaalpagina of de verkooppagina? Binnenkort meer!

Over de schrijver
Youri Meuleman is eigenaar en oprichter van Traffic Leaders B.V. Samen met het team van online marketing specialisten helpt hij ondernemers op dagelijkse basis met het laten groeien van hun onderneming door middel van online adverteren en het inrichten van effectieve marketingfunnels.

Ben jij klaar voor meer leads en meer klanten?

Ben jij die gedreven ondernemer die meer uit zijn of haar business wil halen? Mogen wij jou helpen groeien? Dan maken wij graag kennis met jou!