In dit artikel ontdek je hoe OVA.nl de break-even funnel inzet om hun trainingen omtrent Adverteren op Facebook aan te bieden. Na het lezen van dit artikel heb jij niet alleen de inspiratie, maar ben je ook zelf in staat om met deze strategie aan de slag te gaan voor jouw business.
Vanaf oktober 2018 namen wij de Facebook advertenties van OVA.nl onder onze hoede. Er draaiden op dat moment al advertenties, op basis hiervan konden wij snel schakelen en bekijken welke campagnes het meest winstgevend draaiden op dit moment. Zo besloten wij om te adverteren met de ‘Facebook Advertising Checklist’.
Later kwamen hier ook nog het boek “Doe mij maar klanten!” en andere funnels bij, maar vandaag zoomen wij in op de checklist campagne.
Doelstelling: Groei van de mailinglijst, winstgevend binnen 30 dagen
Periode: 1 januari 2019 – 31 december 2019
Bij het beheren van deze advertentiecampagne hadden wij alle vrijheid om te testen met advertentieteksten, beeldmateriaal, landingspagina’s, aanpassingen in de funnel & de betaalpagina’s. We konden tussentijds dus schakelen op alle kanalen die invloed hebben op de uiteindelijke verkoop en hiermee het wel of niet behalen van onze doelstelling.
De resultaten?
- 56.281,59 euro besteed aan Facebook Advertenties
- 986.465 personen bereikt
- 46.896 unieke klikken naar de landingspagina
- 23.149 aanvragen van de gratis checklist
- Binnen 30 dagen: 815 verkopen van het Jaarprogramma (67)
- Omzet binnen 30 dagen: 54.605 euro
Voor de oplettende lezer: je ziet een ‘verlies’ van 1.676,59 euro gedurende deze campagne. Naast het jaarprogramma zijn het afgelopen jaar ook nog andere producten gepromoot aan deze mailinglijst waarmee dit verschil meer dan goed werd gemaakt. Een aantal voorbeelden:
- 64 tickets voor het Facebook & Instagram Marketing event (47 euro)
- 3.341 verkochte boeken (7,29 euro)
- 51 aankopen van het high-end coachingsprogramma de Funnel Blueprint (1.800 euro)
- 120 members van het membership de ‘Online Marketing Kickstart’ (45 euro per maand)
Dat is het fijne van deze strategie, naast de directe inkomsten bouw je aan je mailinglijst waarbij je op lange termijn de voordelen van zult ervaren. Dit is enkel 2019 ;-).
Enfin, wat we hebben gedaan:
Stappenplan voor Winstgevend Adverteren op Facebook:
Mooie resultaten hoor, maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Terugkijkend op deze campagne is deze onwijs succesvol geweest en behaalde deze campagne een uiteindelijke ROAS van 314%. Iedere uitgegeven euro leverde onderaan de streep dus 3,14 euro op.
Zonder het gebruik van een mailinglijst was deze campagne verliesgevend geweest, dit is de kracht van het bundelen van social advertising met marketingfunnels en e-mailmarketing.
Stap 1: Het schrijven van een ‘weggever’
Voor deze strategie schreef OVA zelf een checklist. Deze checklist werd ingezet als gratis download vanuit de advertentiekanalen. In deze checklist ‘Adverteren op Facebook’ werden praktische tips gedeeld om jouw Facebook Advertenties beter te laten scoren.
Om deze checklist te downloaden vult de klant zijn naam- en e-mailadres in op een opt-in pagina, dit is de eerste conversie die wij meten. Het downloaden van de checklist is namelijk een sterke indicatie dat er interesse is in het onderwerp Facebook.
Je ziet hier dat er een conversie wordt behaald van 49,36%. Dit betekent dat 49 van de 100 bezoekers ook daadwerkelijk hun gegevens achterlaten. Dit is een belangrijk gegeven. Bij sommige klanten zien we een lage conversie. Dit is het begin van de customer journey en de conversie van de opt-in pagina heeft een mega impact op de resultaten van de advertentiecampagne.
Stap 2: De bedankpagina
Na het invullen van de naam en het e-mailadres ontvang je toegang tot de checklist. Om echter te voorkomen dat er incorrecte gegevens worden ingevuld wordt de checklist per e-mail verzonden.
Na het invullen van de gegevens kwam je daarom op een pagina waarop kenbaar werd gemaakt dat de checklist is verzonden naar het ingevulde e-mailadres. Dat is niet het enige, want deze pagina kunnen we goed gebruiken!
Van iedereen die zijn of haar gegevens invult weten we één ding: er is een interesse in het onderwerp van de checklist, namelijk; Adverteren op Facebook. Hoe groot de nood is op dit moment weten we niet. Is iemand geïnteresseerd of is er op dit moment al behoefte aan een concrete oplossing?
Om deze reden bieden we op deze bedankpagina al een kennismakingsaanbod aan. Een laagdrempelig aanbod om de samenwerking aan te gaan. In het geval van de checklist, bieden we een jaarprogramma aan over hoe je meer resultaat behaalt met jouw Facebook Advertenties.
Omdat de klant ons nog niet kent, kunnen we hier natuurlijk niet direct een programma aanbieden van 1800 euro. Kan wel, maar dit zou niet werken ;). Daarom maakten we gebruik van een onweerstaanbaar aanbod. Een jaar lang (online) training voor slechts 67 euro. Op deze manier konden we de snelle beslissers direct helpen voordat zij verder zouden zoeken en bij een concurrent zouden belanden.
Stap 3: De opvolging
De bedankpagina is niet de enige plek waar dit aanbod wordt gedaan. Nadat iemand zich heeft aangemeld voor de mailinglijst worden deze personen namelijk voorzien van nuttige tips en leren zij, onze klant in dit geval, ons beter kennen.
Terwijl de tips worden verzonden wordt er ook nogmaals een aanbod verstuurd voor het jaarprogramma, wanneer iemand geen gebruik heeft gemaakt van het aanbod. Dit is voor de mensen die de checklist via hun telefoon aanvragen, of net niet konden betalen omdat zij bijvoorbeeld hun random reader niet op zak hadden.
Voor deze opvolging en de segmentatie van klanten maken wij gebruik van de e-mailmarketing software: MailBlue.
Stap 4: Lifetime Value
Misschien nog wel het belangrijkste onderdeel van de marketingfunnel, het stopt natuurlijk niet wanneer iemand de checklist heeft gedownload. Je downloadt de checklist alleen wanneer je een interesse hebt in het onderwerp. Niet iedereen koopt natuurlijk direct jouw product, misschien is het niet de juiste timing of is de prioriteit op dat moment niet hoog genoeg.
Door regelmatig in contact te blijven met jouw mailinglijst zie je dat sommige ‘leads’ pas na een jaar converteren. Hier zit ook weer een stuk waarde van de mailinglijst. De waarde op de lange termijn.
Ook meer resultaat behalen met jouw online marketing? Laten we een virtueel kopje koffie drinken!