Er zijn meer mogelijkheden dan we denken binnen de Business Manager van Facebook. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk zo min mogelijk voor een conversie betalen. Daarom draaien we binnen Traffic Leaders verschillende testen om nog verder te optimaliseren, zodat klanten hun budget zo efficiënt mogelijk besteden.
Daarom leek het ons een interessante test om de resultaten te vergelijken tussen een bestaand bericht (organisch zonder publicatie) en een advertentie.
Wat is het verschil tussen een bestaand bericht en een advertentie?
Een bestaand bericht is een post die je op Facebook zou kunnen zien waarvan je zou kunnen denken ‘dit is geen advertentie, maar een post’. Dit betekent dat hier geen kop te zien is zoals bij een advertentie. De advertentie die we getest hadden zag er als volgt uit.
Hierbij gaan we uit van de doelstelling conversie in de business manager van Facebook.
Zoals je ziet, zou dit een normale post kunnen zijn. Echter is deze post niet organisch zichtbaar (hier kun je natuurlijk wel voor kiezen als je dat wilt). Hoe kun je dit instellen?
Als je naar advertentie niveau gaat, kun je er voor kiezen om een advertentie te maken (hier staat hij vaak standaard op ingesteld) of je kunt er voor kiezen om een bestaand bericht te gebruiken. Bestaand bericht gebruiken zou dat een post zijn die al op je Facebook pagina staat. Indien je die nog niet hebt, kies je voor ‘bericht maken’.
Deze kun je als volgt instellen:
De advertentie heeft juist wel een kop met een klikbare afbeelding. De advertentie ziet er als volgt uit:
We hebben dus exact dezelfde tekst en afbeelding tegen elkaar getest (enige is dat de afbeelding een iets andere collage heeft). Het enige verschil is dat het ene bericht een bestaand bericht is en de andere een advertentie is. Aangezien wij bij Traffic Leaders weten dat 1 tekst niet altijd de winnaar kan zijn hebben wij bij deze test 3 teksten tegen 1 afbeelding getest. We hadden in eerdere testen 1 tekst tegen 3 afbeeldingen getest en hieruit bleek dat deze afbeelding het beste presteerde.
Aangezien we ook niet geloven in 1 winnende doelgroep, testen we altijd verschillende doelgroepen binnen een campagne. Uit eerdere testen is gebleken dat de volgende doelgroepen goed presteerde voor dit product. Namelijk het boek ‘Doe mij maar klanten’, geschreven door Youri Meuleman.
Wat waren de resultaten van deze test?
Dit is op campagne niveau. Hieruit blijkt dat er totaal 340 euro uit is gegeven voor deze test. Beide campagnes hebben hetzelfde budget gekregen en zijn tussendoor geoptimaliseerd wat betreft de advertenties om het beste beeld te krijgen wat nu het beste werkt.
Laten we het nu bekijken op advertentieset niveau:
De bovenste drie doelgroepen zijn van de advertentie en de onderste drie doelgroepen van het bestaande bericht (beide campagnes zijn geselecteerd). We testen dus exact dezelfde doelgroepen tegen elkaar.
Conclusie: wat werkt beter?
Op basis van deze test adviseren we te werken met een advertentie in plaats van met een bestaand bericht. Waarom?
- Er zijn veel meer klikken, wat de kosten per klik voordeliger maakt
- Er zijn veel meer weergaven en klikken, wat de CTR hoger maakt.
- De kosten per resultaat zijn vele malen lager. Wat betekent dat je je budget veel efficiënter kunt inzetten.
Ga daarom eerder voor een advertentie dan een bestaand bericht!